Prosjektets hovedmål er å fremskaffe tilstrekkelig kunnskap om menneskelige faktorer i simulering av krevende maritime operasjoner til å kunne utvikle en ny generasjon simulatorer. Kjennetegnet ved den fremtidige simulatoren er at effekter av simulatortre ningen kan måles direkte, både i simulatoren (i form av prestasjonsmål), og i de faktiske maritime operasjonene (i form av redusert risiko, færre ulykker, mindre oljeutslipp, og reduserte kostnader ifbm. tap av utstyr og teknologi):
1)Utvikling av mennes kelige prestasjonsmål basert på relevante parametre i simulator.
Det er nå for komplisert å visualisere informasjon om hvordan man presterer i en simulatorsituasjon. Derfor bør man utvikle et grunnlag for software som gjør dette mulig.
2) Styring av kontrollen av scenarier i simulator:
Hovedaspektet ved dette delprosjektet er å forbedre måten 'treneren' styrer et scenarie på. Optimalisering av dette menneske-teknologi grensesnittet fordrer implementering av såkalt interaksjonsdesign. Hvordan skal fo rskning på interaksjonsdesign kunne tilpasses til å forbedre denne typen av grensesnitt? Det foreligger ingen slike beskrivelser i forskningslitteraturen per i dag.
3) Kunnskap om læringsprosessen i simulatorer:
Det finnes forsvinnende lite litteratur som omtaler læringsprosessen i maritime simulatorer. Vi er derfor avhengig av å forske på hvordan prinsipper for menneskelig læring kan 'oversettes' og implementeres i maritime simulatorer.
4) Strategi for implementering av kunnskap om menneskelige fakt orer (Human Factors):
For å implementere kompetansen som her beskrives, er man avhengig av en strategi for å implementere tankegangen i hele organisasjonen. Det finnes noe litteratur på dette, da spesielt ISO standard 13407. Denne er imidlertid utviklet for web-baserte tjenester, og man har et behov for å implementere denne typen strategisk tankegang i store og komplekse organisasjoner.