Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av en teknologi basert på avansert oksidasjon og UV-bestråling for rensing av ballastvann

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Manager:

Project Number:

200863

Project Period:

2010 - 2011

Organisation:

Partner countries:

Ved ratifisering av IMOs regelverk knyttet til rensing av ballastvann på skip skapes et enormt marked for gode rensesystemer. På verdensbasis er det anslått at mint 80.000 skip skal ha rensesystem for ballastvann på plass innen 2016. Redox AS har tatt må l av seg å utvikle en teknologi for rensing og desinfisering av ballastvann basert på 3 sentrale enhetsprosesser: - Filtrering - Bruk av elektrolyse og/eller ozon for generering av oksidanter fra sjøvann/brakkvann - UV-bestråling Det overordnete målet er å utvikle teknologien slik at den på en effektiv måte tilfredsstiller IMO-kravene som gjelder for behandling av ballastvann, og vil derved være konkurransedyktig i et betydelig segment av markedet. Nødvendige FoU-resultater skal fremskaffes gjennom lab oratorie- og pilotskala forsøk ved NIVAs laboratorium i Oslo og ved NIVAs teststasjon for ballastteknologi ved Solbergstrand i Oslofjorden. Resultatene vil bli benyttet for å komme fram til riktige betingelser for drift av teknologien for optimal effekt o verfor de organismene som skal fjernes i.h.t. IMO-regelverket, samtidig som det ikke dannes problematiske konsentrasjoner av toksiske biprodukter. FoU-resultatene skal også gi underlag for "basic approval" for en av prosesskombinasjonene, og underlag for en videre prosess mot "final approval" og typegodkjenning av teknologien i.h.t. regelverket, samt fastsette dimensjoneringstall som grunnlag for design av et fullskala anlegg. Innovasjonen i prosjektet går på optimalisering av kombinasjonen elektrolyse og/eller ozonering, og UV-bestråling. En slik kombinasjon av ulike fysiske og kjemiske prinsipper vil ha mange fordeler knyttet til effekt overfor organismer og minimalisere problemene med toksiske biprodukter. Løsningen vil også ha den fordelen at den er kompakt og lett å integrere i eksisterende og nye ballastsystemer ombord i skip, og at man unngår håndtering av toksiske og/eller korrosive kjemikalier om bord. Løsningen har moderat energiforbruk.

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2