Back to search

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Modernization as Lived Experiences: Identity Construction of Three Generations of Young Men and Young Women in China and Norway

Awarded: NOK 5.5 mill.

Prosjektet har blitt brukt av Fengshu Liu i forbindelse med at hun har blitt intervjuet om kinesisk ungdom av flere medier, f.eks. The Guardian, NRK radio P2, Aftenposten, The New York Times, The Los Angeles Times, McClatchy (et amerikansk avis-selskap), China Files (et Beijingbasert medieselskap som spesialiserer seg på rapporter og artikler fra og om Kina for Latin-amerikanske medier; inkludert Argentinas ledende avis La Nacion) og en tyskbasert nyhetsformidler som informerer om Kina (kan ikke huske navnet på den siste). Prosjektet har også vært til nytte i forbindelse med at hun har blitt forespurt og benyttet som konsulent av firmaer (f.eks. Flamingo, et globalt ?insight? og merkevare-konsulentselskap). Tidlig i 2014 ble prosjektlederen intervjuet og et portrett av henne ble presentert i Det Norske Veritas? ?coffee-table book? Next: A safe and sustainable future, sammen med 30 andre, inkludert kjente personer som Jørgen Randers, Eva Jolie og Kronprins Haakon Magnus. Dette kan ha bidratt til å spre oppmerksomhet om hennes forskning. I NRK P2s program Ekko ble prosjektlederen intervjuet i et program om Kinas ubalanserte kjønnsfordelingsratio og relaterte spørsmål knyttet til kjønn og ungdom. Tidlig i 2016 ble hun invitert til å være intervjuer og hovedkommentator under et åpent møte med den kjente kinesiske forfatteren og journalisten Xinran Xue på Litteraturhuset i Bergen, hvor dennes arbeider vedrørende kjønn og ettbarnsgenerasjonen ble drøftet og prosjektlederen bidro med perspektiver fra egen forskning. Kristin Vassbø har vært konsulent for NRKs serie Status Norge: Ungdom nå til dags.

It is widely observed that due to the modernizing and globalizing forces, the contexts in which young people in contemporary societies do their ?identity work? differ fundamentally from previous generations, which may have significant implications for int ercultural contact, community building, democracy, civic engagement and social integration, hence the future of our world. However, due to paucity of research, especially comparative studies, it remains unclear how youth are actually negotiating modern id entities within their local contexts, where local socio-cultural dynamics may be interacting with global forces in locally-specific ways. This project will explore identity construction of young men and women in two contrasting societies, China and Norwa y, through a three-generational comparison. In so doing, it will examine generational changes and continuities as well as cross-cultural differences and similarities in young people?s gender conceptions and gender practices in the light of the dynamic int eraction between the local and global cultural forces. It will further explore the implications that the emerging gender identities can have for social relations, citizenship, social inclusion and exclusion, intercultural contact and education. The proje ct adopts a life history approach. Data will be collected by two steps: observation (classroom interaction, learning processes and spare time activities) of boys and girls (18/20-year-olds) in their last year of upper secondary school in the two capital c ities; life history interviews with some of them to be selected based upon the observations. Their parents and grandparents will be interviewed in a similar manner. Document and artifact analysis will also be used. Located at the intersection of youth, g ender, generation, culture and social transformation, this interdisciplinary comparative project will shed light on the changing dynamics of the social relations in the two countries in the globalization era.

Funding scheme:

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam