Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Neste generasjon energieffektive trålere

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Number:

210802

Project Period:

2011 - 2012

Med bakgrunn i prosjektet Fremtidens tråler (I79795/I40) skal det verifiseres en forbedring av skrogenskaper samt effekten av et nytt integrert propell/ror systen som ikke er prøvd ut på twin-screw og i trålkondisjon. Det skal utvikles to skrog; et konven sjonelt skrog, og et neste generasjon tråler skrog med akterskip tilpasset to propellere og et forskip med forlenget vannlinje og integrert bulb som er designet for å kunne gå i is. For å ha det beste utgangspunkt før modellforsøk skal det utføres CFD an alyser (fluid analyse) med variasjon i designparametere. Parallelt med FoU-prosjektet vil det i samarbeid med rederiet, Olympic Seafood, bli utført en forprosjektering av en fabrikktråler. Det forrige prosjektet viste til 16% mindre tauekraft ved bruk av to store propellere i dyse, men det er ikke helt problemfritt å bruke denne løsningen på en tråler. Sammenlignet med et offshorefartøy så er disponibel plass i maskinrommet begrenset pga. et stort lasterom i forkant. Dette tvinger fram bruk av skeg (f yldig kjøl) i akterskipet for å få gearene så langt bak som mulig. Det er en utfordring å utforme skeg slik at de ikke påvirker negativt på motstandsegenskaper og propulsjonsegenskaper. Det er flere alternative metoder for å redusere plassbehovet og sål edes tillate noe smekrere skeg. Et maskinromsarrangement må være på plass før skrogformen blir endelig bestemt. De to skrogmodellene kan deles i to deler slik at forskip fra ene modellen kan kombineres med akterskipet fra den andre modellen. På denne måt en finner en forskjellene mellom de to baugformene og de to akterskipene. Det samme opplegget kjøres i 3 forskjellige bølgespektra, Hs = 1,5, Hs = 3,0 og Hs = 4,5m og med 3 hastigheter i hvert spektra. Dette gir 9 forskjellige kondisjoner som brukes til å beregne tilnærmet virkelig forbruk for ulike skrogalternativer. Det vil også bli sett på mulighetene for å utnytte eksosvarme og kjølevann til ulike formål. Dette kan redusere forbruket av strøm.

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2