Back to search

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Kausale mekanismer, identifikasjon og modellering: Tre tiltak for forbedring av doktorgradsutdanningen i sosiologi

Awarded: NOK 0.89 mill.

Understanding cause-and-effect relations is an important part of all social science, including sociology. Sociologists routinely answer questions about how childhood living conditions, equality and inequality, and other social strcutures affect member of society. To cut out cause-effect relationships in statistical analysis is a challenging task. The demand in public debate and academic research for such relationships is increasing, both with the purpose of evaluating public policy but also with the purpose of where specific policies may succeed. Technical and theoretical knowledge about causality and identification of effects is a prerequisite for a solid contribution to such dialogue. Norwegian sociologists have a particular comparative advantage because they have access to data of very high quality from administrative registers. This project strengthens sociology's response to challenges related to identification of causal effects and modelling. The project gives courses (at the ph.d. level), courses in other advanced statistical techniques and workshops about the use of register data with such methods. Thus far, the project has produced a journal special issue With Norwegian language articles on methods for causal inference, and organized courses and events of the type mentioned above.

Sosiologer har tradisjonelt gjort bruk av «statistisk kontroll» for å nærme seg årsaksforklaringer. De siste tiårene har definisjon og identifikasjon av kausaleffekter ved hjelp av teknikker som i mindre grad rammes av problemene knyttet til uobserverte f aktorer fått stor oppmerksomhet innenfor flere retninger i samfunnsvitenskap (Morgan og Winship 2007). Kurstilbudet ved flere norske universiteter er preget av at slike metodekurs gjerne blir undervist i av innleide lærerkrefter uten forankring i sosiolo gisk fagtradisjon. Kursprogrammene har vært preget av ad hoc-løsninger med lite forutsigbarhet for studentene i hvilke kurs som tilbys og til hvilke tidspunkt de tilbys. Prosjektet inneholder tre ulike tiltak som hver for seg vil forbedre ph.d.-utdanning en i sosiologi. Tiltakene fokuserer på hhv. a) spesifisering av testbar teori og utvikling av forskningsdesign som kan gi gode tester, b) styrking av kompetansen i statistiske analyseteknikker og c) større utnyttelse av mulighetene som bor i norske admini strative registerdata. Prosjektet skal besørge at det blir arrangert ph.d.-/forskerkurs i kausal modellering med et spesifikt fokus på sosiologiske problemstillinger. Kursene planlegges med ambisjoner om spesielt høy kvalitet både i kursets innhold og l ærekrefter, og oppfølgingen i etterkant av kurset. Temaene som vil bli undervist i er blant annet -- identifikasjon av kausale effekter vha "directed acyclical graphs", eksperimentdesign og statistisk-økonometrisk kausalanalyse. Videre vil det bli arrange rt kurs i ulike statistiske analyseteknikker ved jevne mellomrom, for å øke forutsigbarheten i kurstilbudet for ph.d.-studenter. Det siste tiltaket er å arrangere workshops for ph.d.-studenter i den praktiske bruken av de ulike design-strategiene og analy seteknikkene på norske registerdata.

Funding scheme:

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Funding Sources