Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Innovative modeller for kunnskapsorganisering mellom praksis og utdanning i medisin-, helse-og sosialutdanninger.

Awarded: NOK 0.30 mill.

Fragmenterte helse- og sosialtjenester er et omfattende problem og samhandlingsreformen har som overordnet mål å sikre bedre koordinering av tjenestetilbudene, både sett fra et pasientperspektiv og et sosialøkonomisk perspektiv. Koordinering forutsetter e ffektiv utveksling av kunnskap mellom profesjoner og mellom tjenestenivåer. Dette krever nye arbeidsformer og nye typer kompetanse. Et avgjørende virkemiddel for å styrke koordineringen av tjenestene er å utdanne yrkesutøvere som kan samarbeide på tvers i tverrfaglige grupper. Dette bør ha sitt utgangspunkt i innovasjon i praksis. En overordnet tilnærming til å utvikle innovasjoner i med/helse- og sosialutdanninger er basert på en forståelse om kunnskapsoversettelse. Det er en tilnærming som gjør det mulig å fange kompleksiteten i det å utveksle og oversette kunnskap på tvers av opptrukne grenser. Kunnskapen kan ikke bare overføres, men den må oversettes, det vil si integreres i mottakerens tenkning og forståelse. Tilgjengelighet på hverandres kunns kap er ikke tilstrekkelig for å få samhandlingen til å fungere, man må etablere en felles tenkning og forståelse. Denne tilnærmingen bygger på metoder for dynamisk samarbeid mellom (1) utdanning, forskning og praksis; (2) pasienter/brukere og helse og sos ialtjenester; og (3) de ulike profesjoner som er involvert. Metoder i pilotprosjektet vil være observasjon og intervjuer, samt en rekke workshops med de involverte deltakere/institusjoner, og review av litteratur av de aktuelle kunnskapsområdene, barnver n og eldreomsorg i henhold til hoved- og delmål. Deltakere kommer universitet og høgskoler, statlige, regionale og kommunale institusjoner, samt nasjonale, regionale og lokale sentere innen helse- og sosialsektoren. Merverdien for de sektorer som er nev nt i denne søknaden vil være knyttet til følgeforskning og synteser av hva som finnes av relevant kunnskap, samt utvikling av mulige forsøk der man tester ut modeller for utdanning og læring i praksis og i utdanning

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren