Back to search

ENERGIX-Stort program energi

Økt nettkapasitet for elbil-lading gjennom smart styring av fleksibilitet

Alternative title: ChargeFlex

Awarded: NOK 7.7 mill.

Project Manager:

Project Number:

239755

Project Period:

2015 - 2018

Funding received from:

Location:

Smart Grids Enabling Simultaneous EV Charging The escalating popularity of EVs and the increasing demand for charging puts pressure on the power grids. To meet the demand, grid operators will need to upgrade local distribution grids. Perhaps there is a possibility that they might not? ChargeFlex, "increased grid capacity for EV-charging through smart flexibility management", sets out to develop solutions to increase capacity in local grids by 25 per cent. The project is led by eSmart Systems in Halden, Norway, and consists of highly competent researchers and partners. The findings will translate into huge cost reductions for grid operators, and thereby all power consumers. The R&D results show that all EV charging management leads to better utilization of the capacity, and smart management leads to a 43% increase in charging delivered. The innovation arises from the utilization of Big Data and Analytics technology for the collection, analysis, prediction, and management of power consumption. When many EVs charge simultaneously, grid operators or service providers can manage the grid load based on a defined grid profile. Additionally, loads such as heating of buildings can be rescheduled or disconnected. Alternative power sources can be connected to the grid, or energy reserves can be utilized. Project outcomes will be applied commercially for IT solutions and energy services. Potential customers are grid operators, real estate owners and operators, and service providers within the power industry. The market for ChargeFlex solutions develops as time goes and technology and customers mature. Airport owners and operators, parking lot operators, and other players that handle large gatherings of EV's, demand intelligent solutions to offer enough charging capacity, and to utilize the flexibility in the EV's with vehicle to grid solutions. The ChargeFlex Consortium consists of eSmart Systems, Smart Innovation Østfold, Norwegian University of Science and Technology, Proxll, Fortum Charge & Drive, and grid operators Fredrikstad EnergiNett and Sogn og Fjordane Nett.

En tredjedel av Norges klimagassutslipp kommer fra transportsektoren. For å få ned dette er det avgjørende å ta i bruk mer strøm som energikilde for bilene. Politiske insentiver, ny teknologi og økt miljøbevissthet hos forbrukere har bidratt til kraftig vekst i antall elbiler. En slik utvikling gir energisystemene helt nye utfordringer i form av økt dynamikk og uforutsigbarhet på sluttbrukersiden og kapasitetsproblemer i distribusjonsnettet på grunn av økt effektbehov i høylastperioder. Den tradisjonelle tilnærmingen til slike utfordringer er å øke kapasiteten på produksjons- og nettsiden. Dette er løsninger som er svært kostbare, lite miljøvennlige og som tar lang tid å gjennomføre. Dette prosjektet vil redusere behovet for nettutbygging på tross av den massive økningen i ladebehov fra elbiler. Hovedutfordringene i forskningsdelen av prosjektet er høy kompleksitet i å dynamisk prediktere ladebehov, kapasitet i distribusjonsnett, samt tilgjengelig fleksibilitet. I tillegg er håndtering av store datamengder samt optimering innenfor meget korte tidshorisonter en betydelig risikofaktor. Analysedelen må gå svært hurtig, eksisterende modeller kan bare brukes i begrenset omfang, helt ny teknologi for distribuert prosessering av store datamengder i sann tid må benyttes og videreutvikles (Big Data & Analytics). Utnyttelse av sluttbrukerfleksibilitet for å skape verdier er et nytt område. Dette er interessant for bygningseiere og ladestasjonseiere som vil kunne tilby attraktive ladestasjoner med reduserte energikostnader. Nettselskaper vil kunne øke driftssikkerheten og redusere investeringsbehovet. Prosjektet vil utvikle kommersialiserbare metoder og modeller som kan implementeres i nye IKT-verktøy og som igjen legger grunnlaget for salg av nye produkter og tjenester innenfor sluttbrukerfleksibilitet. På grunn av verdens høyeste elbil-tetthet, vil det videre være naturlig at utenlandske aktører ser til Norge etter løsninger på utfordringene med et stort innslag av elbiler.

Funding scheme:

ENERGIX-Stort program energi