With this project we want to challenge and improve the situation around food waste with in the
category of Bread and bakery products.
Wastage is significant and consumers discard 63 million bread annually in Norway alone
(ForMat)) . It will be of great interest to suppliers, manufacturers and grocery retailers to come
up with solutions that contribute to increased competitiveness and resource efficiency for fresh
bakery products through sustainable product, process , system and service design. In this
project we want to identify the drivers behind consumer action. Through largely qualitative
research, field work and observations, we will find the key to consumer behavior - what is it
that makes people choose and allow to throw such large amounts of bread? Based on these
findings, we wish to develop completely new concepts, products and services with the primary
purpose to reduce food waste. Natural thoughts related to the solution is new packaging,
manufacturing methods and new products, but we also seek in this project to raise above this
and think outside the box. We need to work to change consumer attitudes and develop
concepts that informs, motivates and encourages consumers to think differently.
The project will be based on a total system approach through the supply chain for fresh bread
and pastries, and results will be commercialized through Cernova Group.
Stor oppmerksomhet knyttet til matsvinn og problematikken, gjennomføring av interne prosjekter, invitasjoner til eksterne prosjekter. Vi har også utviklet nytt emballasjemateriale som viser godt potensiale og dette testes ut i pilotprosjekt.
Prosjektet vil være basert på helhetlig systemtilnærming til verdikjeden for ferske brød, der emballasjeløsning vil bli gjenstand for utvikling og dokumentasjon.Prosjektet vil i høy grad ta sikte på å observere, studere og dokumentere forbrukere.
Metodemessige tilnærminger:
1.Analyser av kunde- og forbrukerpreferanser,forventninger, og oppførsel gjennom bruk av fokusgrupper og gallupstudier. Gallup vil bli gjennomført gjennom webbaserte paneler med representativt utvalg av forbrukere og der spørsmålene formuleres slik at forbrukernes svar vedrørende holdninger og adferd kan kobles mot egenskapsdata for respondentene. Data analyseres statistisk i SPSS gjennom standard metoder. Østfoldforskning vil være forskningsmessig ansvarlig for denne delen.
Eye-tracking vil også bli brukt.
2.Materialteknologisk innovasjon der egenskapene til dagens løsninger analyseres som grunnlag for forbedringer, og ut fra hvilke krav som er fastsatt for å sikre kvaliteten på produktene frem til sluttbruker. Ved kombinasjon av ulike typer jomfruelige og behandlede fiber vil en søke å framstille og designe nye papirmaterialer i laboratorieskala med ulik/kontrollert porestørrelse og strukturmorfologi. I tillegg vil forskjellige lukkemekanismer vurderes og testes. PFI vil være forskningsmessig ansvarlig for denne tilnærmingen i prosjektet i tett samarbeid med Norgesmøllene og relevant emballasjeprodusent.
3.Test av nye industrielt tilgjengelige emballasjeløsninger i forhold til produktkvalitet og holdbarhet, og i relasjon til mulige produkt- og prosessmessig innovasjon. Brød vil bli produsert i Nofimas forsøksbakeri og ferske brød blir analysert (høyde, bredde, vekt , porebilde), fotografert og brødskiver studert med hensyn til krummen, innerskorpen, og skorpens vekt og vanninnhold. Brødene blir emballert i testløsninger og lagret i romtemperatur, og etter 2 døgn blir kvaliteten på brødet målt igjen. Nofima vil være forskningsmessig ansvarlig for denne tilnærmingen.