The project shall develop and demonstrate chassis components based on extruded aluminium profiles, i.e. spring links which connects the rear wheels to the car chassis. This is a critical safety component because a collapse will most likely result in a fatal accident.
Hence, spring links based on extruded aluminium profiles is still an immature product in automotive and represents a product concept will large growth potential and represents a substantial innovation within compact cars.
The project har established an understanding of the relations between material test, component tests and system test with respect to fatigue of aluminium suspension arms. A methodology for comparison of results of fatigue tests executed under different conditions is established. This knowledge is now implemented in a holistic strategy for design dynamic loaded components.
- Effekt av temper, legering/fasthet, overflate, korrosjon på utmattingsegenskap
o Prosjektet startet med hypoteser om koblinger mellom materialegenskaper og produktets utmattingsegenskap. Noen av disse sammenhengene har prosjektet bekreftet, andre er avkreftet, og noen få problemstillinger er ikke helt klarlagt.
- Fjørarm med lavt fjørsete
o Prosjektet startet med en koseptstudie tilpasset VW MQB (bla. Golf). Denne ble avsluttet da VW bestemte seg for å utvikle produktet i stål. Senere i prosjektet er det tatt fram to nye konsepter (basert på en åpen profil og en 3-kammer profil), hvorav det ene er tilbudt som et utviklingsprosjekt til BMW.
- 7xxx-basert fjørarm
o Prosjektet produserte og testet en fjørarm i høyfast 7xxx-legering. Komponent testen viste ikke den levetidsforbedringen som kunne forventes utfra resultatene fra SN-kurvene, og en fant ikke grunnlag for å gå til kunde med en 7xxx-løsning innenfor prosjektperioden.
Prosjektet skal utvikle og framstille chassiskomponenter basert på aluminiumsprofiler, nærmere bestemt en lenkearm som er festet i hjulet bak og i bakramma. Dette er en særdeles kritisk komponent fordi et plutselig brudd kan gjøre bilen umulig å holde på veien.
Fjørarmer basert på aluminiumsprofil er således i bilhistorisk sammenheng fremdeles et nytt og presumptivt sterkt voksende produkt, og er å betrakte som en betydelig innovasjon for mer kompakte bilmodeller.