Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Reflect your Moods - Integrasjon av refleks i moteklær

Alternative title: Reflect your Moods - Integration of reflective technology in fashion

Awarded: NOK 7.4 mill.

Norway is a country with considerable absence of light during the year. The use of reflectors after dark reduces the risk of death or injury in accidents involving pedestrians with 85 per cent. Despite of this only 25 per cent of pedestrians in urban areas use reflectors. Existing standards for reflectors are not compatible with the fashion industry's demand for aesthetics, flexibility and comfort of use. This is perhaps the main reason why reflectors are rarely used in fashion clothing. In the project "Reflect your Moods" Moods of Norway wants to integrate reflectors in fashion clothing, but on the fashion industry's terms. The main objective of the research activities in the project is to develop methods and solutions that enable invisible, attractive and comfortable integration of reflective properties in fashion clothing. This is realized through the development of a new reflective thread that makes it possible to manufacture both woven, knitted and sewn garments with reflective properties at a large scale. To solve these challenges a multidisciplinary consortium of leading Scandinavian research partners within SmartWear, product design, road safety, production and logistics and business partners with unique industry knowledge and experience has been put together. The partners in the project are Moods of Norway, Farmhouse, SINTEF and Swerea IVF. The project has carried out activities related to development of a new reflective fiber and design of new garments with reflective properties. A study on the reflective properties of the new reflective fiber is planned for 2017 to test traffic safety. The project has also been looking into technologies that enable new and unique customer experiences in stores. In the Nordic textile industry, Moods of Norway have come furthest in implementing RFID (radio frequency identification) in their supply chain. By assigning each article with a unique identification number upstream of the supply chain, the company has gained better control of, among other things, inventory and supply, which is a prerequisite for efficient omni-channel retail. The project has looked at how the RFID technology can be utilized to uncover customer preferences and needs, to offer even better products and customer experiences. A concept for adaptive fitting rooms has been developed and tested, and solutions for more efficient and adaptive sales processes, based on wearable technology, are under development.

Norge er et land med mørke store deler av året, og behovet for å benytte refleks i trafikkerte områder er stort. Bruk av refleks reduserer risikoen for å bli drept eller skadd i fotgjengerulykker i mørket med 85 prosent, men til tross for dette er det kun 25 prosent av fotgjengere i tettbygde strøk som bruker refleks. Eksisterende refleksstandarder er ikke forenelige med motebransjens krav til estetikk, brukskomfort og fleksibilitet. Dette er kanskje den viktigste årsaken til at refleks i svært liten grad er benyttet i moteklær. I prosjektet ønsker Moods of Norway å integrere refleks i moteklær, men på motebransjens premisser. Hovedmålet for forskningsaktivitetene i prosjektet er å utvikle metoder og løsninger som muliggjør usynlig, attraktiv og komfortabel integrasjon av refleksegenskaper i moteplagg. Dette skal realiseres gjennom utvikling av en ny reflekstråd som ivaretar motebransjens krav til estetikk, funksjonalitet og slitestyrke, der samarbeid på tvers av fagdisipliner er en forutsetning for å løse utfordringene knyttet til realisering av refleks i moteklær. Prototyper med dokumentert effekt skal realiseres, og logistikk og verdikjede skal utvikles for effektivt å imøtekomme skiftende og mangfoldige markedskrav i motebransjen. Prosjektet vil i tillegg utforske muligheten for kundetilpasninger i butikk for å skape en helhetlig kundeopplevelse. I forhold til trafikksikkerhet er det viktig å dokumentere at plaggene har tiltenkt reflekterende effekt. Markeds- og forretningsplaner må etableres for effektiv kommersialisering av produkter som per i dag ikke eksisterer. For å løse disse utfordringene er et flerfaglig konsortium satt sammen av ledende skandinaviske forskningsmiljøer innenfor områdene intelligente tekstiler, produktdesign, trafikksikkerhet, produksjon og logistikk, og bedriftspartnere med unik bransjekunnskap og mange års erfaring fra inn- og utland. Partnerne i prosjektet er Moods of Norway, Farmhouse, SINTEF og Swerea IVF.

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena