Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

To-dagers workshop "Barns oppvekst og levekår"

Awarded: NOK 59,999

Forskergruppa "Barns oppvekst og levekår" planlegger å søke FINNUT 2015 om midler til et forskningsprosjekt om innovasjon i offentlige sektor, her barnehage og grunnskole, med fokus på organisatorisk læring. Temaområdet vil være Samhandlingskompetanse blant ansatte i barnehager og i grunnskolen. Målet er å rette fokus på betydningen av barnehagenes og skolenes samhandlingskompetanse i forhold til risikoutsatte barn og tidlig innsats. Videre vil vi være opptatt av hvilken betydning økt samhandlingskompetanse har for organisatorisk læring og innovasjon i offentlige tjenester. Forskningsprosjektet vil også ta mål av seg å drøfte om dette er kompetanse som sterkere bør vektlegges i lærerutdanningen og hvordan det kan gjøres. Med samhandling tenker vi i første omgang på samhandling internt på arbeidsplassen mellom kollegaer, samhandling med foreldre/barnets familie, og samhandling med eksterne hjelpere (PPT, helsesøster, ABUP, barnevern, NAV, m.m.). Dette samsvarer godt med temaområde B: Praksis, profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling i programplanen. I programplan 2014-2023, s 10 defineres innovasjon i offentlig sektor som "implementering av betydelige endringer i den måten som organisasjonen arbeider på, eller i de produkter/tjenester den leverer, og omfatter både helt nye eller betydelige endrede tjenester /varer, arbeidsprosesser, organisatoriske metoder og den måten som organisasjonen kommuniserer med sine brukere på. Innovasjonen skal være ny for organisasjonen, men kan være utviklet av andre". I forskningsprosjektet vil blant annet utviklingen av nye samarbeidsmodeller som kan fremme kunnskapsbasert praksis og innovasjon for kvalifisering og kompetanseutvikling være i fokus.

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren