Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Artikulatorisk bevisstgjøring av fonemene og lydmessig feedback på fonemnivå- utprøving av tiltak ved språkvansker og dysleksi

Alternative title: Articulation and phonological audio support via PC as an approach to reading instruction for students with dyslexia and SLI.

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Number:

247078

Project Period:

2015 - 2020

Funding received from:

Location:

Some students with reading disorders meet problems in discriminating the speech sounds by listening. This project has examined the effect of articulatory consciousness training from the perspective of compensation. Two intervention programs, both based on a pictographic articulatory system (PAS) (Kausrud, 2003), have been conducted. In the first study the sample includes 129 first graders with a reading delay. In the second study the sample includes 13 students with severe dyslexia. In the first study, the program consisted of a small group delivery over five weeks (ca. 20 hours). In the second study the intervention program consisted of individual training sessions over eight weeks (36 hours). Results indicate that the intervention has improved reading and spelling in most of the students with severe dyslexia. In the sample of first graders, the intervention did not demonstrate better effects than more classical instructional approaches. The project also discusses the use of Single Case Designs in evaluating effect of educational interventions more generally. The conclusion is that SCD can help to improve the quality of special education delivery through more accurate assessments of what works.

Prosjektet har prøvd ut effekten av artikulatorisk bevissthetstrening som virkemiddel for å øke skriftspråklige ferdigheter. Både erfaringene som er gjort i gjennomføringen av prosjektet og de konkrete forskingsfunnene har nytteverdi for Statped. Dette gjelder både erfaringer som er relevante i en klinisk sammenheng i arbeid med enkeltelever og erfaringer som er relevante i forbindelse med Statpeds oppdrag når det gjelder kompetanseoverføring til kommunesektoren. Av dette kan konkret nevnes tidsaspekt med hensyn til hvor lenge man bør trene for å oppnå effekt og indikasjoner når det gjelder kjennetegn ved elever som kan antas å ha utbytte av treningen. I tillegg har den anvendte forskingsdesignet, Single Case Experimental Design(SCED), og de erfaringene som er gjort med bruk av dette designet i forhold til prosjektets målgruppe, gitt verdifulle erfaringer med tanke på utvikling av metoder for mer systematisk evaluering av spesialpedagogiske tiltak for enkeltelever mer generelt .

Statped skal, som statlig instans innenfor det spesialpedagogiske tiltakssystemet, bistå kommunene i saker der kommunen har prøvd ut spesialpedagogiske tiltak uten effekt eller der vansken eller vanskens alvorlighetsgrad er så lavfrekvent at det ikke er forventet at alle kommuner skal inneha relevant kompetanse. Målgruppen for dette prosjektet er elever i grunnskolealder med alvorlig grad av dysleksi. Ofte kan disse elevene ikke lese, og har i tillegg varierende grad av andre språkproblemer. Mange har også lav selvfølelse og en del mister motet i forhold til skolegangen og ser mørkt på egne framtidsmuligheter. Implementering av funksjonelle spesialpedagogiske tiltak for denne elevgruppen er ofte vanskelig og praksisfeltet preges av stor usikkerhet med tanke på hvordan man skal velge riktig tiltak. Systematiske effektstudier rundt teoretisk begrunnede tiltak for elever med alvorlig grad av disse vanskene er gjort lite i norsk sammenheng. Den antatte nytteverdien av prosjektet er derfor knyttet til å få fram empirisk basert kunnskap om effekten av tiltak innenfor norsk språkkultur og utdanningssystem. Mer konkret er målet for prosjektet å samle inn systematisk informasjon om effekt av to ulike intervensjoner, begge med målsetting om økt fonologisk bevissthet, lese og staveferdighet. Intervensjon 1 er basert på en artikulatorisk tilnærming til å koble lyd og bokstavtegn og intervensjon 2 på bruk av fonologisk basert lydstøtte på PC. Det vil også bli vurdert hvorvidt eventuell effekt av tiltakene påvirkes av individuell diagnostisk profil. Erfaringene vil være verdifulle og kunne bidra til økt treffsikkerhet når det gjelder tiltak rettet mot målgruppen. I et forebyggende perspektiv vil erfaringene også kunne ha betydning for tilrettelegging av den ordinære begynneropplæringen i skriftspråk. For Statped vil resultatene være verdifulle med tanke på økt kvalitet i utvikling av kompetansehevingstiltak rettet mot kommunene både på system og individnivå.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources