Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hjelpere og hjelpesøkendes rollespill til daglig: En kulturpsykologisk belysning av NAVs rollemessige utfordringer

Alternative title: Hjelpere og hjelpesøkendes rollespill til daglig: En kulturpsykologisk belysning av NAVs rollemessige utfordringer

Awarded: NOK 1.3 mill.

Project Number:

247206

Project Period:

2015 - 2023

Funding received from:

Location:

Subject Fields:

NAV, or the Norwegian Labour an Welfare Administration, employs around 19 000 people. Most of the employees have contact with clients. To succeed in helping people become active and employed it is important to focus on what happens in the interface between client and counsellor. On this arena we can contribute to change in the clients life and this is what generates value creation in NAV. The project will focus on the difference of problems described from the clients of NAV, which ones that are individual, and which ones that is constructed. The theory will partly be based on Goffmans ideas about ?roleplay?, and the project will try to enlighten the roles played by the counsellors of NAV and the clients of NAV. The theory will in addition be highly based on the ideas from cultural psychology that the culture one lives in heavily influence the way one is shaped. The results from the project will contribute to increased knowledge concerning the relationship between client and counsellor. This in turn contributes to develop changes for the client on his path towards getting employed.

-

Prosjektets utgangspunkt er at det er en forskjell mellom det som oppleves av bruker, og det som oppleves for bruker sett med NAV- ansattes øyne. Dette synet er grunnet på både kulturelle og sosiale aspekter, og er godt kartlagt blant annet i sosialpsykologien og sosialantropologien. Prosjektet ønsker å kunne se på disse eventuelle forskjellene, og se hva NAV kan gjøre for å kunne bedre relasjoner med sine brukere. Denne relasjonen kan bli gjort på flere måter. For det første kan NAV bli bedre på måter vi agerer overfor våre brukere, noe som prosjektet kan hjelpe til at vil skje. For det andre kan brukere selv bli gjort mer bevisst sin rolle og sine rettigheter både direkte og indirekte gjennom resultatene dette prosjektet tar sikte på å framskaffe. Ønsket om å belyse rolleforskjellen mellom brukere og de ansatte i NAV-perspektivet, er noe av det overordnede som NAV har problemer med. Ønsket om å forbedre seg innen dette er genuint i NAV. Noen av elementene fra NAVs policy for 2014 er at et samarbeid med universiteter og høgskoler vil kunne øke grunnkompetansen for NAV- ansatte. Universitet og høgskoler på sin side vil utvikle relevant kunnskap og kompetanse om NAV. I tillegg vil NAV få akademiske partnere som kritisk og konstruktiv kan være behjelpelig. Alt dette vil prosjektet kunne bidra til. Prosjektet er tverrfaglig av natur. Dette betyr at flere enn en bestemt gren innen akademia vil kunne dra nytte av prosjektets konklusjon. Kombinert med det tverrfaglige, vil det faktum at prosjektet er basert på kvalitativ forskning, sørge for en relativ høy grad av validitet. Dette igjen er delvis gjort for å øke prosjektets relevans i den ordinære arbeidsopplæringen til NAV.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources