Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

PALA 15, The 15th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquistion, 18 - 19 September 2015

Awarded: NOK 0.15 mill.

Det språklige og kulturelle mangfold som preger moderne samfunn, gir nye utfordringer til hele utdanningssystemet, fra barnehage til universitet. PALA-konferansene og PT gir viktige bidrag til at forskere, lærere og spesialpedagoger kan forstå og møte noen av disse utfordringene med større og faglig fundert innsikt. Siden 2000 har den årlige PALA-konferansen vært arrangert i Australia, Belgia, Italia, Malta, Storbritannia, Sverige, Tyskland, Østerrike, og PT har blitt svært anerkjent internasjonalt (se The Routledge Handbook of Second Language Acquisition, 2012), men har foreløpig lite utbredelse i norsk språkforskning. Dette er første gang PALA arrangeres i Norge, og målet er at denne konferansen gjør PT mer kjent her til lands også. Konferansen vil kunne føre til at viktige bånd knyttes mellom det internasjonale PT-miljøet og norsk språkforskning. Prosessbarhetsteorien bygger på kognitiv språkteori og viser gjennom teoretiske og empiriske studier at innlærernes utvikling på første- og andrespråk følger en bestemt rekkefølge når det gjelder de regelstyrte deler av språket (grammatikk). Det unike ved prosessbarhetsteorien er at den har direkte relevans for praksisfeltet, og på grunnlag av denne teorien har man utviklet kartleggings- og diagnoseverktøy for vurdering av første- og andrespråksutvikling, både for normalspråklige og for de med språkvansker. PT kan dermed sies å ha relevans både for tilrettelegging og veiledning i læringsprosesser, observasjon og kartlegging av flerspråklige i barnehage, skole og ved helsestasjoner.

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren