Back to search

P-SAMISK-Program for samisk forskning

Urfolksmatematikk i det 21. århundre-muligheter og utfordringer/Indigenous mathematics education in the 21st century-possibilities and chall

Awarded: NOK 0.25 mill.

IndigMEC-Indigenous Mathematics Education conference is an international conference about Indigenous Mathematics education. The conference consisted of Plenary lectures, paper presentations, poster session, round table discussions and teacher presentations. Papers and posters went through a review of extended abstracts at first. Then followed two turns of review of papers and one turn of review of posters. The aims were a) experience exchange, b) establish and develop networks, c) search for possibilities for developing the field. One important point was that Indigenous teachers and teachers who teach Indigenous students should be invited to participate together with researchers. The 48 participants came from three geographical areas: A. Australasia, B. America and C. Scandinavia. Most of the participants in groups A and C were Indigenous, while group B mainly consisted of non-Indigenous individuals. There were eight scientific papers, seven teacher presentations and three posters. The conference had four plenary lectures, three from researchers and one from teachers. Proceedings of papers is published in a special issue of Journal of Mathematics and Culture, JMC, issue 2017 (4). Analysis of round table discussions will be presented at 6th International Conference on Ethnomathematics in July 2018. Two conference participants and the project leader participate in analyses of the round table discussions. The editorial board is constitued by four researchers, three of them have Indigenous background. All conference participants are invited to participate in analyses of the round table discussions. Project leader was guest editor for the JMC issue. The editorial board is constitued by four researchers, three of them have Indigenous background.

Arrangere internasjonal konferanse om urfolksmatematikk, der samisk matematikkundervisning blir sammenlignet med matematikkundervisning hos to andre urfolk, Maori på New Zealand og Mikmaq i Atlantisk Canada. Hovedformål med arrangementet er både å belyse felles utfordringer for samer, Maori og Mikmaq, og å åpne for nye muligheter for urfolksmatematikk. I tillegg til plenumsforelesninger inneholder konferansen Round table discussions der deltakerne diskuterer felles tema. Disse diskusjonene er tenkt å munne ut i en eller flere publikasjoner. Poster sessions bidrar til at både lærere og studenter når ut til et større publikum med sitt arbeid. Vi planlegger å redigere et internasjonalt matematikkdidaktisk tidsskrift der proceedings blir presentert. I tillegg vil vi redigere et nummer av tidsskriftet Ottar, der læreres arbeider blir presentert på både nordsamisk, søramisk og norsk. I følge den samiske læreplanen skal samisk språk, kultur og samfunnsliv danne basis for undervisningen av samiske elever, dette gjelder også for matematikkfaget. Dette utgjør en stor utfordring. Lærebøker som retter seg mot den nasjonale læreplanen, tar ikke høyde for at det eksisterer en samisk læreplan. Resultater fra arrangementet vil blant annet bli presentert i populærvitenskapelige publikasjoner, slik at temaet blir bedre kjent for foreldre, lærere og politikere. Arrangementet vil presentere muligheter for master- og doktorgradsarbeid innenfor feltet urfolksmatematikk, for å bidra til at flere studenter velger å fokusere på emnet. Arrangementet vil vide bidra til nettverksbygging mellom forskere innenfor urfolksmatematikk i ulike deler av verden.

Funding scheme:

P-SAMISK-Program for samisk forskning