Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Mobbing og barn med spesielle behov - kartlegging av forekomst, forløp og risiko i barnehager og skoler, og en beskrivelse av tiltak

Alternative title: Bullying and children with special needs: Early precursors, school consequences and interventions based on parents experience.

Awarded: NOK 1.6 mill.

Peer-victimization and Children with Developmental and Behavioral Difficulties The aim of this research project was to find more knowledge about peer-victimization for children with developmental and behavioral difficulties. We used data from the Norwegian Mother, Father and Child Cohort Study (MoBa) to investigate the relationship between the child's difficulties and peer-victimization. MoBa has collected population-based data from Norwegian mothers about their child`s health and development. This includes information about the child's developmental difficulties and adverse life events such as peer-victimization. We investigated if children with developmental and behavioral difficulties were more exposed to peer-victimization compared to typically developing children, and if children with certain types of difficulties were more prone to peer-victimization compared to children with other types of difficulties. We also investigated if having several difficulties increased the risk of peer-victimization. Knowledge from this Project will help us to develop better counseling strategies to improve inclusive education. Furthermore, we wish to present a better understanding about peer-victimization for children with developmental and behavioral difficulties in both lay and academic terms.

Våre funn gir økt kunnskap når det gjelder sårbare barn og risiko for å bli utsatt for erting, krenkelser og mobbing. Vi ønsker at denne kunnskapen skal føre til økt bevissthet og handling rundt disse barna allerede i førskolealder. Vi ønsker større bevissthet om inkluderende virksomhet som fremmer sosial og faglig utvikling for alle barn. Vi ønsker økt bevissthet og kunnskap når det gjelder tilpasning og tilrettelegging for det mangfoldet av barn som går i barnehage og skole i dag. Dette er viktig for å sikre en god og trygg hverdag for alle barn.

Barn med spesielle behov er mer utsatt for mobbing sammenlignet med typisk utviklede barn. Vi trenger mer kunnskap om sårbare grupper og foreldreperspektivet for å bedre vår kompetanse innen tidlig innsats og inkluderende virksomhet. Formålet med denne undersøkelsen er å kartlegge forekomst, risiko og beskyttelsesfaktorer for mobbing av barn med spesielle behov. Videre ønsker vi å beskrive ulike kvaliteter i hvordan barnets foreldre opplever mobbingen, og å utvikle en empirisk fundert modell for forståelse av slik mobbing. Vi vil anvende et forskningsdesign der vi kombinerer kvantitativ og kvalitativ metode. Data for den kvantitative studien hentes fra Folkehelseinstituttets (FHI) mor-barn undersøkelse (MoBa). Vi ønsker å undersøke data for å finne fram til barn som opplever mobbing, som har rapporterte vansker (skårer minimum 1 - 2 standardavvik under aldersforventet nivå på ett eller flere vanskeområder), og mottar pedagogisk tilrettelegging på bakgrunn av vanskene. Mobbing vil være den avhengige variabelen. Informasjon om utvikling, helse, språk, eksternaliserende og internaliserende atferd, spesialundervisning, spesialpedagogisk hjelp eller pedagogisk tilrettelegging, vil bli analysert som predikerende og konfunderende variabler. Målet med den kvalitative tilnærmingen er å få utdypende kunnskap om hvordan foreldre til barn med spesielle behov opplever skole-hjem samarbeidet. I tillegg ønsker vi kunnskap om hvordan situasjonen håndteres hjemme når barn med spesielle behov opplever mobbing. Vi vil utføre 4 - 6 fokusgruppeintervjuer. Hver gruppe vil ha 6 - 8 deltagere. Gruppene komponeres ut fra sårbarhetsprofiler basert på de kvantitative analysene. Prosjektet er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo (UiO), FHI og Statped. Med samarbeidet vil Statped få spisskompetanse innen tidlig innsats og inkluderende praksis for barn og unge med spesielle behov.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources