Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Virtuelle arenaer i medisinsk og helsefaglig utdanning (VirSam)

Alternative title: Virtual reality in health and medicine education (VirSam)

Awarded: NOK 6.0 mill.

In the VirSam (Virtuell Samhandling) project, we will use virtual worlds in the education of health professionals. Virtual reality is the use of computers to mirror the real world. We make different rooms and equipment connected to health care, like a patient room in a hospital. Within the virtual world one uses avatars and it possible to interact with other players and do tasks. The students can do this in front of a desktop computer or using 3D goggles and motion trackers. In VirSam, we have developed situations to be played in the virtual world that is very similar to the real-world situation. We have tested both pedagogical and technological solutions to find those that give best learning outcome. The aim is to deliver good virtual learning situations for practicing collaboration and procedures in health care that contribute to a better education for the students and subsequently better patient care. From October 2019 to December 2020, the main activities have been to analyse and publish results from a two randomized controlled trials (RCT) with 600 first year medical and nursing students, submission and public defense for the degree of PhD for the PhD candidate in the project, and development for a desktop VR solution for practicing communication training with the use of the ISBAR structure. In the randomized trials, we tested the effect of practicing alone or in a group in VR to learn the systematic clinical observation method called ABCDE. ABCDE is a method that can be used in all situations where patients are to be observed to ensure that the present status is known, and that changes can be detected. This is thus a core competency for all healthcare workers. The results from the RCTs showed that practicing the VR method in VR gave the same learning outcome as traditional practice. This means that VR is an adequate learning tool in this area. The ABCDE VR application has been licensed to the company MakingView located in Hamar, Norway. They will commercialise this product and planned launched is in the first quarter of 2021. Communication skills is an important collaboration tool for everyone in healthcare, especially when information about a patient is transferred from one place to another. Both nationally and internationally, it is recommended to use the so called ISBAR model to ensure that health professionals gather, prioritise, pass on and request the most salient information about the patient. To reach the projects aim of using VR to to practice collaboration, it is developed a VR solution for practicing ISBAR communication. At the end of the project, a prototype ready for further testing e.g. in a study of effect (RCT) is available. All in all, through research-based development and testing, this project has found solutions that gives a good learning outcome by the use of VR as a tool both within collaboration and procedure training as the aim was.

Prosjektet er ledende innen forskning på bruk av VR innen helsefaglig utdanning og har tiltrukket seg oppmerksomhet som i seg selv har bidratt til virkninger og effekter. Formidlingen har foregått i ulike kanaler og på en webside (www.virsam.no) som viser løsningene som er utviklet for å spre kunnskap om funn bredt. De som prøver har sett hvilke muligheter som finnes i VR, noe som har åpnet opp for å tenke nytt om etablerte undervisningsformer. VR løsninger utviklet i prosjektet er tatt i bruk i opplæring og foreløpig er en av løsningene lisensiert ut for å nå et større marked. Den frambragt forskningsbasert kunnskapen er og vil bli publisert, med interesse fra forskere både nasjonalt og internasjonalt. Effekten på lengre sikt er knyttet til at VR åpner opp for nye måter å lære på. Viktigst er muligheten til å trene selv samtidig som man får feedback og motiveres til å gjenta treningen for å bli bedre. Dette frigir tid og ressurser sammenlignet med tradisjonelle læringsmåter.

Tradisjonelt har mesteparten av studenters kontakt med pasienter skjedd gjennom praksis på sykehus Kortere liggetid gjør at tiden den enkelte student får sammen med pasienter blir sterkt redusert. Det er dermed behov for løsninger som gjør at den begrensede tiden de har sammen med pasientene blir brukt mer effektivt. Virtuelle arenaer kan brukes for virkelighetstro trening som forberedelse. Virtuelle løsninger som er web-basert og tilgjengelige for ulike grupper av studenter (grunn og videreutdanning) uavhengig av tid og sted. Dette prosjektet skal bidra med forskningsbasert innovasjon med mål om å tilpasse og implementere slike virtuelle løsninger for samhandlingstrening og prosedyretrening: -Prosjektet initierer på en systematisk måte bruk av virtuelle arenaer, en teknologi for undervisning og læring som har vært brukt i veldig liten grad. -Prosjektet er vel forankret i den internasjonale fronten på forskning om læring i 3D virtuelle arenaer -Prosjektet svarer på det erkjente behovet for økt tid på relevante oppgaver (time on task) og utvikle studenters muligheter for selv-regulert læring -De læringsmessige utfordringene møtes ved å bruke prosjektets kompetanse fra medisinsk og helsefaglig utdanning, IKT / spill teknologi og pedagogikk for å skape innovativ læring. -Studenter og lærere vil bli engasjert i alle deler av prosjektet FoU prosjektet vil følge og gi innspill på to hovedaktiviteter; samhandlingstrening i virtuelt gjenskapte arenaer fra helsetjenesten og prosedyretrening ved bruk av avansert billedteknologi. Det vil dermed pågå et parallelt FoU og implementeringsarbeid hvor ulike organisasjoner og høyere utdanningsinstitusjoner vil være involvert

Publications from Cristin

No publications found

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren