Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Usay: Shaping students learning expectations

Alternative title: Usay: Shaping students learning expectations

Awarded: NOK 6.0 mill.

Research by psychologists and economists demonstrates that many non-cognitive skills are malleable in both children and adolescents, but we have limited knowledge on what schools can do to foster these skills. In a field experiment requiring real effort, this article investigates how schools can increase students' perseverance in math by shaping students' beliefs in their abilities to learn, a concept referred to by psychologists as "mindset." Using protocols adapted from psychology, we experimentally manipulate students' beliefs in their ability to learn. Our results demonstrate that the students in the treated group have more of a growth mindset, take better advantage of learning opportunities in school, and more of them choose advanced math in high school, compared to students in the control group. The findings suggest that a low-cost intervention focused on students' mindset can improve students' engagement and performance. In current research we investigate effects on grades and high school completion.

I prosjektet har vi utviklet og testet et digitalt verktøy, U-say, for å gi elever i videregående skole et mer lærende tankesett. Dette verktøyet er tilgjengelig for alle i videregående skole i Norge helt gratis via Feide-pålogging på nettsiden https://usay.nettopuis.live/ Vi håper det kan være et bidrag i jobben med å styrke elevenes motivasjon, trivsel og læring i videregående skole i hele landet. Prosjektet har bidratt til å etablere et tverrfaglig internasjonalt samarbeid mellom University of Texas Austin, Stanford University og Universitetet i Stavanger som fortsetter i nystartede forskningprosjekt. Prosjektet har bidratt til å etablere et forskning til praksis samarbeid mellom Rogaland Fylkeskommune og Universitetet i Stavanger som fortsetter i nytt prosjekt med offentlig sektor PhD

Målsetning Prosjektet skal gi ny kunnskap om tiltak i videregående skole som kan påvirke elevenes forventninger til læring, og dermed bidra til økt gjennomføring. Hva Med en elevs forventninger til læring mener vi elevens tro på egne forutsetninger for å lære fag og elevens strategier i møte med lærestoffet. Prosjektet skal bidra til mer kunnskap om: - Sammenhengen mellom elevenes erfaringer i grunnskolen og elevenes forventninger til læring ved start av videregående skole. - Hvordan elevenes forventninger til læring ved start av videregående skole er knyttet til senere opplevelser av mestring, motivasjon og tilhørighet - og hvordan dette påvirker karakterer og gjennomføring. - Tiltak ved skolestart som kan påvirke elevenes forventninger til læring, og dermed bidra til økt gjennomføring av videregående skole Hvordan Helt i starten av Vg1 skal alle elevene i Rogaland, gjennom dataprogrammet Usay, få lære om hjerneforskning og få mulighet til å reflektere over læringsprosesser, motivasjon, egen læring og læringsmiljø. Vi vil bruke svarene til å gi fremtidige elever som begynner i videregående skole mer kunnskap om vanlige tanker og utfordringer knyttet til læring og læringsmiljø. I tillegg vil vi bruke svarene til å få mer kunnskap om hvordan elever tenker om læring i overgangen fra ungdomsskolen til videregående skole, og hvilken betydning dette har for motivasjon og orientering i utdanning og i arbeidslivet. Hvorfor Internasjonal forskning viser at elevenes forventninger til læring er viktig for elevens motivasjon, mestringsfølelse og læring i fagene. Prosjektet kan gi ny kunnskap om tiltak i videregående skole som kan påvirke elevenes forventninger til læring, og dermed bidra til høyere motivasjon og økt gjennomføring. -- An extensive literature in psychology and education have documented a strong link between a student's mindset and academic underperformance. Students with a fixed mindset believe their intelligence or talents are fixed traits. They spend their time trying to prove their abilities instead of developing them, and they believe that talent alone creates success. This is in contrast to students with a growth mindset, who believe that their abilities can be developed through dedication and hard work. Importantly, recent studies have demonstrated that time limited web-based interventions can directly address a fixed mindset and cause lasting improvements in learning. These interventions teach students about research in neuroscience that demonstrate the brain's potential to grow and change. This helps students become more resilient and motivated. Our innovation project takes this cutting edge research to the education policy level. We develop Zstep - an online computer program and infrastructure that can communicate the growth mindset message to all first year high school students in Norway at very low costs. We hypothesize that this will contribute to better academic performance, which is a key strategic priority for Rogaland. We have already developed a small scale prototype of Zstep. This project will further test and improve this prototype, develop an infrastructure that makes it easy to scale up to large populations at minimal costs, investigate effects of Zstep in a large randomized controlled trial, and facilitate utilization of Zstep throughout Norway. The Research Council of Norway's call for proposals asks for innovations addressing students' learning processes (Subject Area A). Zstep responds to the call by helping students become more confident in their abilities to learn, leading them to pay more attention and exert more effort, and when stuck, they ask for more help or look for alternative learning strategies.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren