Back to search

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

InnArbeid - Behovsdrevet innovasjon for inkludering av personer med utviklingshemming i arbeidslivet ved bruk teknologi

Alternative title: Into Work - User-driven technology innovation for including people with intellectual disabilities in working life

Awarded: NOK 9.4 mill.

It is a national objective to facilitate the participation of the entire population in the workforce, including people with intellectual disabilities. However, it is difficult to find suitable jobs and many therefore begin with disability pensions directly after high school. The purpose of the InnArbeid project has been to develop innovative services and technology so that people with intellectual disabilities can find, obtain, and keep a job. A new service model with different forms of technology, which will support the transition from school to work and further participation in working life, has been developed. The goal has been to provide tools for better coordination of plans and services for this group. Based on selected concepts, the project has designed, developed and evaluated i) a prototype of a transport application ii) a VR-based scenario for training in the use of public transport where the purpose is to contribute to dealing with unforeseen events, iii) further development of an existing communication application so that people with reduced language skills can use images in connection with storytelling, iv) an inspiring information room (website) where the purpose is to inspire employers to offer internships or jobs, and v) a prototype for a self-reflective mapping tool to support young adults towards self-determination and transition to work. The methodological approach in the InnArbeid project is based on Action Design Research (ADR). ADR methodology is a further development of action and design research approaches and includes user-need mapping, co-creation, evaluation, and implementation through iterative processes whereby users participate in all the stages of development. It is a challenge to develop technology that will be part of individualized solutions as many people with intellectual disabilities have reduced learning ability. An important part of the project is also to develop new methods for involving this user group. The InnArbeid project has been ongoing in the period 01.06.2017 to 30.04.2022. In addition to people with intellectual disabilities, the project has included relatives, upper secondary schools in Agder, the municipalities of Grimstad and Kristiansand (including the habilitation services and the Norwegian Labour and Welfare Administration, NAV), the Norwegian Society for persons with intellectual disabilities, work training centers, and of the Confederation of Norwegian Enterprise in Agder. All have been key players in the mapping user needs and insights and in participating in co-creation and testing of new technologies and service models. In addition, several partners with expertise in the planned R&D activities have participated. In addition to project management, the University of Agder has contributed with expertise in ?Action Design Research? (ADR), mapping of user needs, co-design and evaluation. The Oslo School of Architecture and Design has contributed with innovative service design. Egde Consulting and JodaCare have contributed with development of prototypes. See more information about InnArbeid and the innovations here: https://innarbeid.uia.no

Prosjektet har bidratt med kunnskap og verktøy som kan gjøre overgangen fra skole til arbeid smidigere. Bruk av teknologistøtte i transport og VR-baserte scenarioer i trening av ferdigheter kan bidra til økt mestring og selvstendighet og dermed redusere behovet for assistanse. Bruk av bilder i kommunikasjon med familie, skole og arbeidsgivere vil hjelpe personer med reduserte språkferdigheter med å formidle informasjon om seg selv og om viktige begivenheter i livet, og bidra til å redusere misforståelser og utfordringer på grunn av kommunikasjonssvikt. Nettsiden rettet mot arbeidsgivere vil kunne bidra til å informere og inspirere arbeidsgivere til å ansette personer med spesielle behov, noe som vil kunne bidra til et mer inkluderende næringsliv. Basert på felles koordinerte målsettinger og tiltak med støttepersoner vil det digitale kartleggingsverktøyet bidra til økt selvbestemmelse og forutsigbarhet i overgangen fra skole til arbeid og gjøre arbeidstilpasningen mer effektiv.

Personer med utviklingshemming er i stor grad definert ut av arbeidslivet. Det er vanskelig å finne egnede arbeidsplasser, og mange går direkte over på uførepensjon etter videregående skole. Prosjektet vil identifisere barrierer og behov for overgang fra skole til arbeidsliv og utvikle en ny tjenestemodell med ulike former for teknologistøtte. Hensikten er å utvikle tjenester og teknologi slik at personer med utviklingshemming kan benytte sine ressurser i arbeidslivet. Dette vil gi gevinst for den enkelte i form av bedre livskvalitet og for samfunnet i form av mindre utgifter og økt verdiskapning. Innovasjonen inneholder en systemisk del som innebærer endring i nåværende organisering og prosedyrer for overgang fra videregående skole til arbeidsliv. Den vil også inneholde teknologistøtte som kan nyttes i overgang fra skole til arbeid, og for utvikling av potensialet til den enkelte: prosess-støtte gjennom en digital samhandlingsplattform, hverdagsstøtte gjennom en kommunikasjonsløsning, arbeidssøke-støtte for å koble bruker og arbeidsgiver og støtteverktøy som gir assistanse i arbeidssituasjoner. Det er en utfordring å utvikle teknologi som skal inngå i individualiserte løsninger, i tillegg har personer med utviklingshemming særskilte utfordringer på grunn av redusert evne til læring. Derfor vil innovasjonene utvikles gjennom FoU-aktiviteter basert på Action Design Research. Metodikken er en videreutvikling av aksjons- og designforskning og inkluderer behovskartlegging, samskaping, evaluering og implementering gjennom iterative prosesser, hvor brukerne er med i alle prosessene. Metoden og resultatene vil utfordre eksisterende strukturer og relasjoner mellom personer med utviklingshemming, utdanningssektoren, arbeidslivet, kommunale tjenester og NAV. Brukerinvolvering i alle faser bidrar til utvikling av gode løsninger og forankring i regionen, og dermed styrkes mulighetene for realisering. Det vil bli utviklet en forretningsmodell for realisering av innovasjonen.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

Funding scheme:

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester