Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenBridge - Open innovation enabling consistent user experience on ship bridges

Alternative title: OpenBridge - Åpen innovasjon og helhetlig brukeropplevelse på skipsbroer

Awarded: NOK 4.0 mill.

Project Manager:

Project Number:

269494

Project Period:

2017 - 2019

Location:

Open Bridge will be an open framework for the design, development and approval of integrated ship bridges. The framework will ensure: 1) better and safer user interfaces on the vessels; 2) reduction in the number of screens, buttons, switches and pointing devices on the bridge; 3) easier and faster integration of new and innovative features, including special features provided by shipowners and start-ups; and 4) enabling integration of land-based services. Modern ship bridges include equipment and applications delivered by many different vendors. Uncoordinated development and a conservative approval regime has led to fragmented ship bridges with poor usability, low rate of innovation and very high integration and approval costs. To solve this, we propose to develop an open framework called OpenBridge linking: unified user interface, open system integration with a function-based approval regime. Unified interface: The project will introduce guidelines for user-centered design and development of component-based and adaptive interfaces across equipment vendors. This will make it possible to develop applications that can dynamically adapt to (different reading distances, screen sizes and new formats like mobile, voice control and head-up) and inherit interface characteristics (such as palette and interaction elements). Open system integration: The project will define a system architecture that will make it possible to integrate existing and new systems far more affordable, and applications and equipment can be installed on any compatible bridges without customisation. Function-based approval: The project will develop rules to approve functional components and integration technologies independently that simplify approval processes. Partners; Vard, Ulstein, Marine Technologies, Rolls Royce, Lilaas, Tranberg, Kongsberg Seatex, Navtor, Skipper, Bunvoll DNV GL, SINTEF Ocean AHO, ITS, NCA and Norwegian Maritime Auth.

-

OpenBridge skal bli et åpent rammeverk for design, utvikling og godkjenning av integrerte skipsbroer. Rammeverket vil sikre: 1) bedre og sikrere brukergrensesnitt på skipene; 2) reduksjon i antall skjermer, knapper, brytere og pekeenheter på broa; 3) enklere og raskere integrasjon av nye og innovative funksjoner, inkludert spesialfunksjoner levert av reder og entreprenører; og 4) muligheter for integrasjon av landbaserte tjenester. Moderne broer har leveranser fra en lang rekke produsenter. Ukoordinert utvikling og et konservativt godkjenningsregime har ført til at skipbroer er fragmenterte og lite brukervennlige, har lav innovasjonstakt og svært høye integrasjons- og godkjennings-kostnader. For å løse dette foreslår vi å utvikle et åpent rammeverk kalt OpenBridge som knytter sammen: helhetlige brukergrensesnitt, åpen systemintegrasjon og funksjonsbasert godkjenningsregime. Helhetlig grensesnitt: Prosjektet vil innføre retningslinjer for brukersentrert design og utvikling av komponentbaserte og adaptive grensesnitt å tvers av leverandører. Dette vil gjøre det mulig å utvikle applikasjoner som dynamisk kan tilpasse seg (forskjellige leseavstander, skjermstørrelser og nye formater som mobiler, stemmestyring og head-up) og arve grensesnittsegenskaper (slik som palett og interaksjonselementer på skjerm). Åpen systemintegrasjon: Prosjekt vil definere en systemarkitektur som vil gjøre det mulig å integrere eksisterende og nye systemer langt rimeligere og applikasjoner og utstyr kan installeres uten spesiell tilpasning på alle kompatible broer. Funksjonsbasert godkjenningsregime: Prosjektet vil utvikle regler for å godkjenne funksjonskomponenter og integrasjonsteknologi uavhengig av hverandre som forenkle godkjenningsprosessene, Prosjektet skal ha en tilnærming for åpen innovasjon. Partnere; Vard, Ulstein, Marine Technologies, Rolls Royce, Lilaas, Tranberg, Kongsberg Seatex,Navtor, Skipper, Bunvoll, DNV GL, SINTEFOcean, AHO, ITS, Kystverket og Sjøfartsdir.

Publications from Cristin

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2