Back to search

ENERGIX-Stort program energi

Effektiv, Bærekraftig og Innovativ Transport Engelsk: Efficient, Sustainable and Innovative Transport

Alternative title: Efficient, sustainable and Innovative Transport

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Number:

269701

Project Period:

2017 - 2017

Funding received from:

Location:

Subject Fields:

Electrification on cars and personal mobility is a reality already, trucks might follow so that the future environmental goals can be reached, such as fossil-free HD transport in 2030. However, there are challenges with driving range versus payload for pure battery electric trucks, and alternatives like hydrogen as energy source are not yet developed to the level it needs in order to be used in trucks. This project have done an evaluation of the technologies needed to meet the future demands, as well as an evaluation of what can be industrialized and commercialized by Kongsberg Automotive and its partners. Based on that the consortium wish to explore the possibilities of starting new innovation projects to develop the identified products within the field of low emission heavy duty transport.

Elektrifiseringen er i dag en realitet for personbiler, lastebiler vil trolig kunne følge etter slik at fremtidens miljøkrav, f.eks fossilfri tungtransport innen 2030, kan møtes. Som leverandør av komponenter til mekaniske drivlinjer til busser og lastebiler står Kongsberg Automotive overfor et fremtidig teknologiskifte, der det er nødvendig å tilpasse våre komponenter til de nye drivlinjene. Per i dag er 40% av Kongsberg Automotives omsetning knyttet til produkter for tunge kjøretøyer, det vil si rundt 3,5 milliarder kroner. F.eks leverer alle våre 3 fabrikker i Norge nesten utelukkende til tunge kjøretøyer. Det er et potensiale at nye produkter tilpasset null- eller lavutslippsbiler vil kunne være et hovedprodukt for produksjon i KA's fabrikker i Norge i løpet av 1-2 tiår. Dette prosjektet skal evaluere komponenter for energifleksible og konfigurerbare drivlinjer for tunge kjøretøy. Forskjellige energiformer vil være aktuelle for forskjellige transportoppgaver: batterier kan alene ha tilstrekkelig energilagringskapasitet for korte avstander, mens hydrogenbrenselceller eller dieselgeneratorer gir kjøretøyet mer rekkevidde. Hvis en kontaktledningsnett eller "el-veier" med induksjonslading vil utvikles, vil drivlinjene ha behov for et grensesnitt til disse. Dette prosjekt er å anse som et forprosjekt for å kunne evaluere og fokusere på 1-2 konkrete produkter for et senere innovasjonsprosjekt. Partnerne i prosjektet i tillegg til KA er Sintef, Semcon Devotek og Kartverket. I tillegg vil studenter på HSN og NTNU kunne involveres løpende. Prosjektperioden er under 1 år, fra Q2 2017 til utgangen av Q3 2017, med en total kostnadsramme på noe over 4 millioner kroner

Funding scheme:

ENERGIX-Stort program energi