Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Læreres profesjonsutvikling som kollektivt fenomen

Alternative title: Teachers` professional development as a collective phenomenon

Awarded: NOK 1.9 mill.

Consistent findings in national and international research indicate that teachers' learning in schools is important for their development. Teachers 'learning affects the quality of teaching and thus students' learning. In order to develop quality in Norwegian schools, we depend on teachers' learning to be in focus. This project explores development processes where teachers learn from each other and develop new knowledge that benefits their students' learning processes. The project examines what characterizes teachers' team collaboration and how teachers' professional learning is constituted through team collaboration. The purpose of studies is to provide insight and understanding of how teachers learn and develop knowledge through collaboration in teams. Deeper insight and better systematic knowledge are critical because external and internal requirements and expectations for professional learning through collaboration seem to increase. The teachers' voices are given a central place, and through their reflections on process and content, the potential for professional learning through team collaboration is made visible. Based on observation and interviews of four teacher teams in 9th and 10th grade at four secondary schools in Norway, the dissertation aims to contribute insight and understanding of how teachers learn through collaboration in teams. This dissertation uses notions of professional learning limited to school-based development work to develop and strengthen selected aspects of practice. The project makes an empirical contribution to understanding how authentic professional learning occurs through team collaboration participation. The teachers' voices are given a central place, and through their descriptions and reflections on the content, the potential for professional learning in team collaboration is made visible.

Prosjektet har virkninger når det gjelder forståelsen av hvordan læring gjennom samarbeid skjer. Dette har til nå, og vil fremover, bidra til å påvirke måten vi innretter utviklingsarbeid på i kommunen. Vi samarbeider også med andre kommuner og fag- og forskningsmiljøer, de vil også kunne dra veksler på denne kompetansen. Prosjektet vil også bidra til økt tverrfaglig samarbeid både når det gjelder utvikling av praksisfeltet og videre forskning. Resultatene fra prosjektet et bidrag til et epistemologisk skifte i forståelsen av profesjonell læring og utvikling som anerkjenner lærere som «kunnskapere», utstyrt med kunnskap, ferdigheter og holdninger til å reflektere over og fornye sin egen praksis. Prosjektet bidrar dermed til å utfordre lineære modeller og ideen om profesjonell utvikling som hovedsakelig leveransebasert. Den vekten som fortsatt legges på eksternt initiert innsats, illustrerer at kompetanseutvikling av mange, betraktes som et viktig politisk instrument.

Arbeidet med å utvikle skolene i Bodø skjer gjennom samarbeid i profesjonsfellesskap innad på den enkelte skole, og i lærende nettverk på tvers av skoler. Mye av tidligere forskning på dette området har hatt fokus på organiseringen av utviklingsarbeidet i profesjonsfellesskapene, og den har i mindre grad hatt fokus på innholdet. I dette prosjektet vil begge deler undersøkes, men prosjektet vil ha et særskilt fokus på innholdet og dets bidrag til lærernes profesjonsutvikling. Prosjektet vi studere hvordan lærerne gjennom samarbeid i profesjonsfellesskapene utfordres og støttes i arbeidet med å utvikle sin undervisningspraksis med mål om å forbedre elevenes læring. Det er per i dag tidvis store forskjeller mellom skolene hvordan de klarer å utnytte fellestiden på skolen til arbeid som er ment å styrke kvaliteten på lærernes undervisning. Vi ser at det er behov for mer kunnskap om hvordan vi på skole- og kommunenivå bør legge opp skoleutviklingsarbeidet for at det skal bidra til å støtte og styrke lærernes profesjonsutvikling. Da tenker vi både organisatorisk og innholdsmessig. Målet og hensikten med prosjektet er å frambringe kunnskap om hvilke faktorer som er sentrale i skoleutviklingsarbeid (kollektive kunnskapsutviklingsprosesser) som støtter læreres profesjonsutvikling. Prosjektet vil også klargjøre typiske utfordringer som gjør at den ønskede kunnskapsutviklingen mellom lærere ikke finner sted. Det er per i dag mangelfull forskningsbasert kunnskap på dette feltet. Resultatene av studien vil utfylle og supplere dagens kunnskapsgrunnlag om læreres læring i profesjonsfellesskap og gi råd til hvordan skolesektoren lokalt, nasjonalt og internasjonalt bør legge til rette for læreres profesjonsutvikling. Studien vi ha som mål å studere hvordan lærerne gjennom samarbeid i profesjonsfellesskapene utfordres og støttes i arbeidet med å utvikle sin undervisningspraksis med mål om å forbedre elevenes motivasjon for bedre læring.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources