Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Det trengs en hel landsby: Samskapelse av sosial inkludering blant familier med barn i barnehagen

Alternative title: It takes a village: Co-creation of social inclusion among families in a preschool setting.

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Manager:

Project Number:

271724

Project Period:

2017 - 2021

Funding received from:

Subject Fields:

Promoting public health and well-being is a challenging process, where widening inequities remain a tricky issue. This dissertation is a public sector PhD in the Levanger Municipality in Norway. It is rooted in public health and health promotion and a need for capacity-building to support well-being for all. The dissertation follows a transdisciplinary approach to ?doing sociology? to co-create public value. Its main focus is on including citizens who are at risk of being marginalized, aiming to improve equitable conditions to support capabilities for wellbeing. The purpose is to explore how co-creation can be made socially inclusive and just. The overall research question is: How can co-creation of practices and policies nurture socially inclusive participation and support equitable community well-being? The research question is explored through participatory action research (PAR) by approaching kindergartens as platforms for co-creation. The PAR involved socially inclusive processes for future-forming practices and policies. To prepare the PAR, an initial scoping review on articles at the intersection of health promotion and co-creation found that a merge is promising but lacks theoretical grounding. This cross-fertilization is critically explored, and a conceptual framework to guide socially just co-creation is proposed. Building on this backdrop, the results from the PAR, thematically analyzed, suggest that a ?parent-powered? approach renders promising results by supporting inclusive relational coordination and capacity building for co-creation in the settings of everyday life. The dissertation outlines possible pathways to deepening co-creation through advancing relational welfare: a whole systems approach to welfare where people are being valued and add value in a public value co-creation ecosystem that supports fair processes and equitable outcomes. This dissertation argue that future research and innovation should continue to advance this approach.

Prosjektet har bidratt med kapasitetsbygging og kunnskapsutvikling om sosial inkluderende samskaping, velferdsinnovasjon og lokalt folkehelsearbeid på flere nivå; lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Deltakere/medforskere i prosjektet har fått ny kunnskap og utviklet metoder og modeller for samskaping som er videreført i andre områder i kommunen, og prosjektet har hatt vesentlig innvirkning på planlegging og politikkutvikling i kommunen. Aktiv formidling og erfaringsdeling har også bidratt til kapasitetsbygging i andre kommuner. Kunnskapen er allerede tatt i bruk og formidlet videre av andre aktørerpå nasjonalt nivå (f.eks. Sunne kommuner (WHOs norkse nettverk), Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, KS og Foreldreutvalget for barnehager. I tillegg har internasjonalt samarbeid med WHO Europa og relevante forskningsmiljø i flere europeiske land bidratt til å styrke formidling, internasjonalt forskningssamarbeid og etabering av flere nye forsknings- og innovasjonsprosjekter.

Barnehagesituasjonen i Norge er radikalt endret i løpet av kort tid, og i dag går nesten alle barn mellom 1-5 år i barnehage. Som en av de viktigste arenaene i småbarnsfamiliers liv, har barnehagesektoren derfor fått stor oppmerksomhet i folkehelsearbeidet. Det er godt dokumentert at gode og støttende relasjoner påvirker helse, trivsel og læring positivt, men det trengs mer kunnskap om småbarnsfamiliers sosiale ressurser, og om hvordan barnehagen kan få en styrket rolle som inkluderingsarena i lokalsamfunnet. Med dette som utgangspunkt søker prosjektet å utforske og utvikle barnehager som folkehelsearena på nye og innovative måter for å samskape helsefremmende og støttende oppvekstmiljøer i lokalsamfunnene. Det planlegges et fireårig samarbeidsprosjekt mellom Levanger kommune, Nord universitet, NTNU, og med tilknytning til flere sterke forskergrupper, både nasjonalt og internasjonalt. Prosjektets problemstillinger vil utforskes gjennom kvalitative forskningsmetoder, med utgangspunkt i en grounded theory-tilnærming. Familier, ansatte i barnehager, og aktører som barnehagene samarbeider med blir sentrale medforskere gjennom prosessen. Prosjektet vil ha en transformativ inngang, med mål om å styrke deltakernes kapasitet til endring og samskapelse underveis i forskningsprosessen. Teoretisk bygger prosjektet på samskapelse som løsningsstrategi for komplekse samfunnsproblem, teorier om salutogenese (kunnskap om hva som fremmer helse) og sosial kapital. En studie av sosial inkludering og samskapelse i barnehagen vil gi original viten som er relevant og overførbar til en rekke andre arenaer. Økt forskerkompetanse i kommunen kan bidra til å tette gapet mellom praksis og akademia, og understøtte aksjonsorientert og praksisrettet samarbeid mellom forskningsmiljø, praksisfelt og brukere av oppveksttjenester.

Publications from Cristin

No publications found

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources