Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Systematisk observasjon i pedagogisk forskning - Europeisk workshop om systematisk klasseromsobservasjon.

Awarded: NOK 99,999

The aim of the workshop was to contribute to strengthen the competence within systematic observation in the classroom. We also wanted to contribute to an increased competence within systematic observation as a research approach. Another goal was to establish a network of national and international researchers regarding future project cooperation. Gathering experienced and less experienced researchers we wanted to share experiences and build competence based on ongoing and prospective projects. Further, we aimed at stimulating methodological plurality, seeing systematic observation in combination with other sources of data, like surveys and interviews. Traditionally, only a few large-scale classroom studies build on live- or video observation. However, we find an increased access to observational studies, as technical solutions are more available. Thus, this makes current a focus on ethical and research methodological issues. Based on this starting point, the workshop Systematic observation in educational research is an initiative from several research projects receiving financial support from FINNUT and LÆREEFFEKT in order to gather expertise, share experience and build network between researchers in Europe utilizing systematic observation in the classroom. The workshop was completed 26.-27. September 2017 in Stavanger with 35 participants registered. Two international keynotes were held: Bridget Hamre, CASTL, University of Virginia, and Marja-Kristina Lerkkanen, University of Jyväskylä. The participants contributed with different kinds of sessions, such as small professional contributions, roundtable discussions, posters and fish Bowl dialogues. The sessions touched methodological issues such as reliability and validity and a combination of various sources of data. A PhD course was carried out in conjunction with the workshop: DSP 135 «Systematic observation in educational research», contributing to giving the research fellows an opportunity to deeper understanding, which can be part of the mandatory training program. The workshop was part of a cooperation between researchers having competence within observation of CLASS and who were affiliated with various projects financed by FINNUT and LÆREEFFEKT. It was also part of an informal cooperation between several research communities at the University of Stavanger and the University of Oslo in developing knowledge within systematic observation.

Tradisjonelt har det vært få storskala klasseromsstudier som bygger på live- eller videoobservasjon.Tilgangen på observasjonsdata har økt med tilgangen på nye og lett tilgjengelige tekniske løsninger. Dette aktualiserer fokus på etiske og forskningsmetodiske problemstillinger. Med dette utgangspunkt er workshopen «Systematic observation in educational research» et initiativ fra flere prosjekt med støtte fra FINNUT og LÆREEFFEKT for å samle ekspertise, dele erfaringer og bygge nettverk mellom forskere i Europa som anvender systematisk observasjon i klasserommet. Workshopen er planlagt gjennomført 26. -27. september 2017 i Stavanger. Det vil være to internasjonale hovedinnlegg (keynotes): Bridget Hamre, CASTL, University of Virginia, og Marja-Kristina Lerkkanen, University of Jyväskylä. Deltakerne blir invitert til å bidra med ulike typer sesjoner som korte faglige innlegg, rundebords drøftinger, poster og Fish bowl dialog. Tematisk vil sesjonene berøre metodiske problemstillinger for eksempel knyttet til reliabilitet og validitet og til kombinasjon av ulike datakilder. Det planlegges et doktorgradskurs i tilknytning til workshopen som kan gi stipendiatene mulighet for ytterligere fordypning som kan inngå i den obligatoriske opplæringsdelen av studiet. Workshopen blir gjennomført som et samarbeid mellom forskere som har kompetanse innen observasjon med CLASS og er knyttet til ulike prosjekt finansiert gjennom FINNUT og LÆREEFFEKT. Prosjektene som inngår er Classroom interaction for enhanced student Learning (CIESL)(p.nr. 238003, 2014-2018), Responsiv undervisning i matematikk på ungdomsskolen.(RespMath) (p.nr. 237942,2014-2018), Teachers as Students (TasS) (2012-2015) og LÆREEFFEKT prosjektet Two Teachers (p.nr. 256197, 2016-2021 ). I tillegg inngår den som del av et uformelt samarbeid mellom flere forskingsmiljø ved Universitetet i Stavanger og Universitetet i Oslo rundt utvikling av kunnskap innen systematisk observasjon.

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren