Back to search

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Resultatevaluering av Omsorg2020

Alternative title: Evaluation of results from the Governments action plan Omsorg2020

Awarded: NOK 11.4 mill.

Care Plan 2020 was the government's plan for the care sector for the period 2015-2020. In our evaluation of the plan we focused on a) whether the central state was able to influence the municipalities' investments in 24-hour care through the investment grant (an earmarked grant) and b) user involvement and satisfaction and services for people with dementia and people who receive everyday rehabilitation. Our analysis of the investment grant shows that municipalities who have received grants in the period 2017-2020 also have an increase in short-term stays in municipal nursing homes. This indicates that the investment grant has enabled the municipalities to be more flexible in adapting the services to changes in the demand for services. Earmarked grants can also affect spending in other sectors and affect the fiscal balance. Our analysis does not show any effects on the fiscal balance. The reported analysis does not show any effect on school spending, but these results are not as robust as the ones done on fiscal performance/balance. We also find that municipalities are focusing on adapting their services to the expected increase in the share of elderly, but that this activity is not caused by CarePlan 2020. There is a strong focus on everyday rehabilitation and early intervention.

Prosjektet har styrket kompetansen på registerbaserte analyser ved HELED, og har vært et viktig grunnlag for prosjektet INOREG (prosjektnummer 302782). Forskning initiert i forbindelse med prosjektet fortsetter etter at prosjektperioden er over. Bedre utnyttelse av registerdata til forskning vil på sikt gi bedre tjenester for brukere av omsorgstjenester. Resultatene fra prosjektet kan også benyttes av nasjonale beslutningstakere i utviklingen av helse- og omsorgspolitikken.

De statlige handlingsplanene innenfor omsorgstjenestene har i all hovedsak nådd målene som har vært satt. Dette gjaldt også Omsorgsplan 2015 (Hagen m.fl. 2015, Hagen og Tingvold 2017) der målsettingen om 12 000 nye årsverk ble nådd selv om årsverksveksten i perioden var marginalt svakere enn tidstrenden. En nådde også målet om å gi tilskudd til 12 000 nye omsorgsplasser, primært fordi tilskuddssatsene ble økt betydelig i siste fase av planperioden. Omsorg2020 viderefører tilskuddsordningen til omsorgsplasser. I tillegg oppfordres kommunene til økt innovasjon, samarbeid med næringslivet og omstillingsevne for å møte framtidige omsorgsutfordringer. Delprosjekt A har som mål å studere kommunenes omstilling til endringer i demografi ved analyser av drifts- og investeringsnivået innenfor omsorgstjenestene på tre måter: (1) ved en nærmere beskrivelse av drifts- og investeringsnivået i kommunenes pleie- og omsorgstjenester i perioden fram til 2020, (2) ved en nærmere analyse av forklaringer på kommunenes tilpasning basert på tradisjonelle tilbuds- og etterspørselsvariabler, og (3) ved nærmere analyse av effektene av virkemidlene i Omsorg2020, herunder investeringstilskuddene fra Husbanken, den enkelte kommunes omsorgsplaner og andre lokale institusjonelle og politiske forhold. I delprosjekt B konsentreres analysene om brukerinvolvering, helsefremmende arbeid og eldres bosituasjon som vi betrakter som de «nye» innsatsfaktorene i omsorgstjenestene. Gjennom analysene er målene (1) å beskrive kommunenes strategier på de tre områdene og (2) klargjøre effekter for brukernes opplevelse av tjenestene, pårørendes opplevelses av tjenestene og ansattes opplevelse av tjenestene. Delprosjekt C har som mål å undersøke hvordan tjenester for demente og tjenester forbundet med hverdagsrehabilitering utvikles samt se på effekter av ulike modeller. Vi vil eksperimentere med kvantitative analyser der vi utnytter data fra samtlige relevante registre, og gjøre kvalitative intervjuer.

Funding scheme:

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester