Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ArtsApp:Hvordan teknologi påvirker motivasjon og interesse for innlæring av biologiske arter

Alternative title: ArtsApp: How technology affects motivation and interest for learning biological species

Awarded: NOK 5.7 mill.

In this project, the goal has been to optimize an interactive learning tool (a mobile application) for learning to identify biological species. The end result is a mobile application (ArtsApp) that can be used by both students, educators, and nature enthusiasts to identify species in selected taxonomic groups. ArtsApp is a dynamic mobile application that helps the user identify a range of species. Unlike identification using more traditional tools (e.g. floras such as "Norsk flora"), students can use digital applications to decide which features to focus on when starting the identification process. Furthermore, ArtsApp uses geolocation to provide information on which species are unlikely to be found in the user's area. Finally, ArtsApp has a more interactive user interface that makes the identification process easier. ArtsApp also provides a basis for research on students' use of digital tools in learning. By using psychological and motivational theories, we have studied various factors that can be integrated into mobile applications to increase users' interest and motivation in learning about species. Through a series of studies, we have compared how ArtsApp, compared to the traditional book ("Norsk flora"), affects students' interest in learning, motivation to identify species, and performance in identifying species. Across our studies, we have found that students report that ArtsApp increases their motivation and performance compared to "Norsk flora". We have discovered that there are two factors that contribute the most in explaining these findings. One factor is the experience of students mastering the identification process. In particular, the experience of students through ArtsApp getting easier access to useful information during the identification process, having the content structured more simply in ArtsApp, and receiving feedback on whether they are on the right track, is important for the experience of mastery. The second important factor is the experience of freedom of choice within ArtsApp. Students report that the options that exist in ArtsApp, such as choosing where in the identification process to start, the ability to restart the process, and the ability to choose between languages, are reported as positive. These two factors, mastery and freedom of choice, are directly related to increased intrinsic motivation to identify species. Our research shows that when students experience increased intrinsic motivation, they perform better, identify species correctly more often, and also report that they understand why species knowledge is important. In the future, we aim to expand the content of ArtsApp and continue to communicate our results to other educational institutions and broadly to biology enthusiasts, so that ArtsApp can be used both in formal education and in nature outings. More specific information about this project and the results of the project can be found on the following website: https://app.cristin.no/projects/show.jsf?id=679288

Selvbestemmelsesteorien satt i kontekst av digital læring er et felt som det har vært lite forsket på, samtidig som digital læring blir stadig mer utbredt. Prosjektet har bidratt til at vi nå har en ny forståelse for hvilke mekanismer innen Selvbestemmelsesteorien som bidrar til å øke motivasjon og læring innen mobillæringsfeltet som vi håper kan påvirke hvordan man bruker digitale verktøy i læringen generelt, og spesifikt opp mot læring av biologiske arter. På et mer praktisk nivå har optimaliseringen av ArtsApp ført til at denne appen kan integreres i biologiemner hvor artsbestemmelse er en sentral komponent i emnet.

Samfunnet har et overordnet ansvar for å ta vare på det biologiske mangfoldet og kunnskap om arter er en viktig forutsetning for å kunne forvalte dette mangfoldet på en effektiv måte. Kunnskapen om arter har i de siste årene gått kraftig tilbake, noe som kan få innvirkning på vår evne til å forvalte økosystemene i fremtiden. Et større fokus kombinert med en modernisering av undervisningen på dette er nødvendig. Samtidig ser vi at bruk av teknologi i undervisningen kan virke motiverende og øke interessen for å lære, men det er relativt lite kunnskap om hva ved teknologien som virker fremmende på læring, og hvordan denne teknologien påvirker motivasjon hos studenter og elever. I dette prosjektet vil vi, gjennom et samspill mellom utdanningsinstitusjoner på forskjellige nivåer modernisere hvordan man lærer seg arter og utvikle et interaktivt læringsverktøy med fokus på en applikasjon for mobiltelefoner (app) som optimaliseres med tanke på motivasjon og læringsutbytte. Prosjektet vil undersøke hvordan bruken av denne applikasjonen påvirker motivasjon og læringsutbytte for studenter og elever og optimalisere appen i forhold til disse evalueringene. Flere innovasjoner som vi antar vil virke motiverende på læringen vil bli lagt inn og evaluert. Blant annet vil vi se på mulighetene for å utvikle et automatisk identifiseringsverktøy basert på bilder, gjøre identifiseringen geografisk smart slik at man får informasjon om arten er sannsynlig i det området man befinner seg eller ikke og vi vil etablere et enkelt brukergrensesnitt som gjør det mulig å lage for studentene selv å lage nøkler for nye artsgrupper. Forskning på hvilken effekt disse spesielle egenskapene har på læringsutbytte, i tillegg til et fokus på hvordan mer generelle egenskaper ved apper påvirker motivasjon og læring, vil resultere i en optimalisert app for innlæring av arter. Kunnskapen som genereres i dette prosjektet vil ha stor overføringsverdi til andre områder hvor man bruker teknologi i undervsiningen.

Publications from Cristin

No publications found

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren