Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ARGUMENT - Allmenndannende realfag gjennom utforsking med ekte og nære tall

Alternative title: ARGUMENT - Learning science and mathematics by exploring authentic data

Awarded: NOK 6.3 mill.

The ARGUMENT project develops innovative design principles and teaching units through the combined use of societal issues with a science dimension and relevant authentic data as part of students' learning in science and mathematics. Examples of societal issues include climate change and photovoltaic solar energy. The results are envisioned to enhance a systematic approach for teacher professional development focusing on democratic citizenship and sustainable development. The project is based on Bergen municipality's investments in equipment that enables students to explore and use authentic data. Through close collaboration between researchers and teachers, we design and try out teaching resources and methods aiming at an experience-based development of the following competencies: - Collaboratively explore measurement data related to scientific problems. - Critically evaluate and interpret measurement data. - Distinguish between correlation and causality. - Discuss the importance of mathematics and numbers in a natural science context - Develop one's knowledge and skills in mathematics and science through sharing and discussion. - Use such knowledge and skills in making and critiquing science-based arguments in societal issues. - Enhanced practicing and appreciation of knowledge-based reasoning. Through Design-based research ARGUMENT produces research results on how to facilitate students' learning of these complex skills and competencies. ARGUMENT is an integrated part of Bergen municipality's continuous school development work. Experiences, methods, and resources from the project will be included in professional development programs for teachers at compulsory schools in Bergen. The work in the project also provides the basis for developing online teaching resources that facilitate student learning through the use of authentic data. Project website (in Norwegian) with resources for schools: https://argument.uib.no

Prosjektets ressurser og resultater har blitt tilgjengeliggjort for lærere og lærerutdannere gjennom bruk av workshops, utvikling av et nettsted med ressurser basert på erfaringer, egen forskning og forskningslitteratur og gjennom vitenskapelig formidling og artikkelskriving. På workshops for prosjektskolene og på workshops og konferanser for lærere, lærerutdannere og forskere har analyser, forskningsresultater og funn fra internasjonal forskning vært diskutert. Gjennom aktiv bruk av samtaler rundt deltageres egne erfaringer, prosjeklæreres erfaringer med læringsløpene og samtaler rundt prosjektets forskningsfunn har prosjektet vært med å bygge læringsfelleskap mellom lærere. Denne arbeidsformen har også potensiale for større virkning på nye læreres undervisningspraksis enn mer tradisjonell resultatformidling. I tillegg har det vært arrangert en læringskonferanse med lærere fra flere ungdomsskoler i Bergen kommune. Nettstedet som er blitt utviklet (argument.uib.no) tilgjengeliggjør en rekke konkrete og erfaringsbaserte ressurser for skoler, lærere og lærerutdannere. Det inneholder fem læringsløp som har vært utviklet gjennom utprøving, evaluering og justering i et samarbeid mellom alle prosjektdeltakerne. Nettstedet inneholder også en modell for arbeid med samfunnsaktuelle problemstillinger i matematikk og naturfag i skolen som vektlegger praktisk arbeid, fag og argumentasjon. Modellen er supplert med en rekke råd for hvordan jobbe med kritisk tenkning i læringsarbeidet og hvordan engasjere elever med ulik motivasjon i aktiviteter og faglige samtaler i elevgrupper og helklasse. Nettstedet inneholder også funn fra forskning og masteroppgaver formulert med lærere som målgruppe. Forskning på data fra prosjektskoler har resultert i en avlagt doktorgrad og 22 mastergrader og mange presentasjoner på nasjonale konferanser i matematikk og naturfag. Flere forskningsartikler som kan bringe nye perspektiver på utforskende læring og opplæring i kritisk tenkning er under utvikling.

ARGUMENT vil gjennomføre klasseromsforskning som undersøker effekten av elevers arbeid med nære og ekte tall knyttet til samfunnsaktuelle kontroverser. Resultatene blir satt inn i et systematisk program for skoleutvikling. Prosjektet vil ta utgangspunkt i Bergen kommunes investeringer i utstyr som muliggjør elevers utforsking og bruk av måledata fra virkeligheten. Gjennom et tett samarbeid mellom forskere og lærere, vil vi utvikle undervisningsressurser og metoder som tar med elevene i et løp rettet mot erfaringsbasert utvikling av følgende kompetanser: - Utforske måledata og problemstillinger sammen med andre. - Kritisk vurdere og tolke måledataene - Kunne skille mellom samvariasjon og årsakssammenheng. - Forstå matematikk og tallenes betydning i en naturfaglig sammenheng - Videreutvikle egen fagkunnskap i matematikk og naturfag gjennom deling og diskusjon - Bruk av slik kunnskap i argumentasjon i samfunnsaktuelle problemstillinger - Utvikle verdsetting av kunnskapsbaserte begrunnelser ARGUMENT er en integrert del av Bergen kommunes kontinuerlige skoleutviklingsarbeid. Parallelt med forskningsdelen av prosjektet, vil kompetanseutvikling for lærere være sentralt. Vi vil bruke erfaringene fra prosjektet slik at metoder, erfaringer og ressurser vil bli nyttige for alle skoler i Bergen, og dekke hele skoleløpet. Arbeidet i prosjektet skal også danne grunnlag for å utvikle nettbaserte undervisningsressurser som tilrettelegger for elevers læring ved bruk av måledata fra virkeligheten. Dette inkluderer bearbeiding av rådata slik at de er tilpasset ulike alderstrinn og kompetansemål, og inspirere til utforskning og faglig fordypning. Det vil bli etablert et nasjonalt nettsted for skolenes værstasjoner som gjør at skoler over hele landet vil dra nytte av erfaringene fra ARGUMENT.

Publications from Cristin

No publications found

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren