Rødøy kommune er en liten kommune i Nordland med 6 skolekretser. Skolene er i utgangspunktet alle fådelte 1 -10 -skoler. Avstandene mellom skolen er relativt store, og befinner seg på øyer og fastland. De varierer i størrelse fra 8 og 64 elever. Elevtallet i kommunen er synkende, og nedgangen fordeler seg ulikt mellom kretsene. Dette vil etter hvert føre til nedgang i antall lærerstillinger, og det vil føre til at den enkelte skole ikke greier å imøtekomme de kompetansekravene som stilles til undervisningspersonalet i grunnskolen.
Rødøy kommune som skoleeier skal sikre at våre elever får et forsvarlig opplæringstilbud i tråd med de lover og forskrifter som regulerer dette, av godt kvalifiserte pedagoger med høy kompetanse
Lærerdekningen i Rødøy er god. Vi har en relativt liten andel ufaglærte, og det er god dekning ifht. de kompetansekravene som stilles.Dette skyldes en sterk satsing på å gi våre lærere videreutdanningstilbud. Det er en sentral tanke at vi skal klare å utnytte denne fagkompetansen bedre, og at den skal komme flere elever til gode.
Pga. synkende elevtall og reduksjoner i overføringene vil rammene til skoledrift reduseres. Kompetansen på den enkelte skole vil bli smalere. Det er derfor nødvendig å tenke alternative løsninger som kan hjelpe oss til å opprettholde den gode kvaliteten i skolene våre, og samtidig kan gi innsparinger.
Rødøy kommune som skoleeier skal sikre at våre elever får et forsvarlig opplæringstilbud i tråd med de lover og forskrifter som regulerer dette, av godt kvalifiserte pedagoger med høy kompetanse.
"Rødøyprosjektet II" er et tiltak for å imøtekomme disse utfordringene.Teknologisk utvikling gjør at det finnes større muligheter for elever og lærere å samhandle på tvers av skoler, og det utvikles stadig flere digitale verktøy som forenkler slik samhandling. Vi setter derfor i gang et prosjekt med å etablere digitale klasser på tvers av skolene.
Prosjektet er i tråd med kravene til økt digital kompetanse.
Funding scheme:
FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren