Back to search

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

Autonome Systemer innen Transport og Industrielle prosesser

Alternative title: Autonomous Systems within Transport and Industrial Processes

Awarded: NOK 27.5 mill.

AUTOSTRIP is now ended after a project period of 6 years. The project have put a focus on a number of areas where automation is of importance. Especially transport is focused, but also energy production and distribution and partly also industrial process. The research staff has been increased especially in areas like sensor technology, autonomy, robotics, artificial intelligence and related topics. With solid support from AUTOSTRIP have we established and run three EU projects and five national projects (Some of them are already finished. We have also developed and applied four new national projects and five EU-projects that will be decided during spring 2024. Also other project have been supported (ZAWAS) and given speeches in a number of conferences and meeting all around the world. On the education side the course package is ready and controle center course is running well. Our activities have also be visible in different medias such as local news papers, radio and TV news and we also was in a BBC program (AUTODRONE++). The last year we have worked actively to build the platform for a SFI application with focus on automatized and flexible transport chains. The working tittle is AUTOHUB. In this work we have received a lot of positive response from national and international industry and R&D partners.

Transport og logistikk er et viktig område for et bærekraftig framtidig samfunn og har en rekke offentlig og industrielle aktører som på sikt må dra i samme retning. Transport bidrar samtidig til en betydelig del av våre CO2 utslipp og dårlig luftkvalitet i urbane områder. Det er vanskelig å se for seg et samfunn uten transport, men det er mange tiltak som kan gjøres og det er mye upløyd mark. Det er også gjort begrenset med forskning på området. Energi produksjon og ikke minst distribusjon er et annet viktig område som er viktig for de aktivitetene som er nevnt over. Flere av de pågående aktiviteten går videre i 2024 og 2025 og vi forventer at disse vil gi nyttige resultater. Noen eksempler: - Etablering av en ny miljøvennlig ferge (Ole4) i Husøysund - Ny muligheter for å øke sikkerheten på sjøsiden i europeiske havner. Drammen havn er en test case (SMAUG) - Økt sikkerhet gjennom automatisering om bord i fiskebåter (KOMSA) - Klimatilpassing av havneoperasjoner (SAFARI) - Nytt transportkonsept i Drammen som inkluderer små ferger Det arbeides også med å utvikle en SFI-søknad som en av de mulig videreføringene av AUTOSTRIP. Her har man valgt å legge vekt en sømløs. miljøvennlig og fleksibel transport personer, varer og tyngre gods der omlasting/omstigning vil være kjernen i senteret sin forskning. Arbeidstittelen er AUTOHUB.

I 2021 leder Norge an innen flere autonomi områder; maritim autonomi (Bastø Fosen 6, Yara Birkeland og ASKO Autobarge), spesialmaskiner innen lukkede områder (Yeti Moves snøbrøytemaskiner) og innen kontroll av autonome systemer (Indra, Applied Autonomy med flere). Vi har sett hvordan digitaliseringen har påvirket ulike markeder gjennom de første tre år av prosjektet og vi ser nå etter Covid-19 pandemien hvordan digitalisering tar fart innen akademia med rene nettstudier, MOOC plattformer og internasjonale tilbus som alle kan ta. USN lanserer i samarbeid med Kongsberg Digital kurs world wide på deres nye maritime navigasjonsplattform Skynav mot flere hundre internasjonale maritime utdanningsinstitusjoner. USN skal lede an i denne utviklingen med mål om å få flere nye tilbud ut på slike plattformer, med mål om å få mer kunnskap om viktige nye banebrytende teknologier og hvordan disse vil påvirke oss ut til flest mulig på en effektiv måte. Heldigitale utdanningsløsninger vil endre fremtidens akademia og hverdagen for alle, med helt nye muligheter til å ta utdanning hvor som helst i verden fra ditt eget hjem. I følge NHOs kompetansebarometer for 2017 har, eller planlegger 2 av 3 av de spurte bedriftene å digitalisere eller automatisere de neste fem årene. Det er i dag ingen som med sikkerhet vet hvordan digitalisering og utvikling og bruk av autonome systemer vil påvirke bedriftenes verdiskaping fremover. Det er derfor et stort behov for kunnskap innenfor området autonome systemer, og HSN ønsker gjennom dette prosjektet å svare på denne kompetanseutfordringen. Etter flere dialogmøter med næringslivet prioriterer prosjektet fire tekniske områder samt et område innenfor innovasjon og entreprenørskap; Datasikkerhet i autonome systemer, Maskinlære og smarte sensorer i autonome systemer, Logistikk og havneoperasjoner, Menneskelige aspekter i autonome systemer og Forretningsmodellutvikling og -innovasjon. Dette er områder som i dag delvis dekkes av høyskolens doktorgradsutdanninger og forskergrupper, men hvor allikevel behovet for kompetanseløft er tilstede for å møte bedriftenes behov. Prosjektets hovedmål er flere bedrifter, flere arbeidsplasser og økt FoU-aktivitet i etablert næringsliv gjennom styrket samarbeid med akademia om utvikling og anvendelse av autonome systemer innenfor transport og produksjon. Gjennom virkemidler som rekruttering og kompetanseutvikling av prosjektutviklere og oppdragsforskere er målet økt forsknings- og innovasjonskapasitet i næringslivet. Kapasitetsløftet er nært opp mot regionens og fylkenes satsingsområder, virkemidler og aktiviteter. USNs modell for strategisk utvikling, USN-Connect, som er basert på smart spesialisering, legges til grunn med mål om forsknings excellence nasjonalt eller internasjonalt. Kapasitetsløftet skap bygge videre på et forskningsbasert og eksperimentelt lærende system for økt verdiskaping i regionen.

Funding scheme:

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

Thematic Areas and Topics