Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Maritimt Landingssystem for UAS

Alternative title: Maritime Landing System for UAS

Awarded: NOK 7.5 mill.

Project Number:

282427

Project Period:

2018 - 2021

During the project, conceptualchoices have now been made regarding the mechanical concept for the landing system: - A more conventional web-based mechanical concept - A more visionary system that is supported by 2 multicopters. Throughout the project, NTNU has worked very well with SW / HW for automatic approach for these systems. Two very successful test weeks with this system were carried out in July and September 2020, and a simple scaled-down final demo was carried out with PGS towards the application of seismic. Maritime Robotics has entered into a license agreement for the utilization of the latter concept with NTNU TTO, and we are in the process of obtaining patent approval in the EU, USA and Canada for this concept. Further work on this concept has in 2020 been strongly influenced by Covid19, and is sought to be moved to 2021. User demonstrations have been effectively prevented by C19, but we conducted a good coastal test with net landing against one of PGS's vessels.

Prosjektet har suksessfullt nådd sitt hovedmål med å gjennom FoU kunne utvikle og demonstrere en systemløsning der presise algoritmer for innflyging og navigasjon av et ubemannet luftfartøy (UAS) muliggjør en sikker landing inn mot et mekanisk oppfangingsystem plasser på et bevegelig skip/fartøy. Selv om de planlagte testene i åpen sjø ble begrenset av C19 pandemien, så er det gjennomført en rekke fullskala demonstrasjoner av teknologien. Arbeidet har finansiert en PhD gjennomført på NTNU AMOS, og resultatene i prosjektet utvikles nå videre innen NTNU AMOS inn mot nye forskerstillinger og prosjekter. Maritime Robotics har delvis basert på resultatene fra prosjektet etablert et FoU samarbeidsprosjekt med Forsvarets Forskningsinstitutt, og jobber nå med å utvikle en videre kommersialisering for teknologien.

Dette prosjektet skal realisere et system som muliggjør sikker landing av ubemannede luftfarkoster (Unmanned Aircraft Systems - UAS) på skip som brukes i offshore operasjoner i norske havområder. Mangelen av et slikt system hindrer i dag at offshore-flåten kan få utnyttet potensialet for den kostnads- og risikoreduksjon som ligger i den sterkt voksende UAS teknologien. Systemet består av et avansert navigasjons- og kontrollsystem for presis innflyging og treff inn i et mekanisk oppfangingssystem som lett kan deployeres fra en konvesjonell offshore båt. Prosjektet har med vesentlige brukere innen seismikk, oljevern og offshore-olje utvinning som i dag har konkrete bruksområder for ubemannede luftfarkoster. Grunnet et manglende system for skipslanding kan i dag disse aktørene ikke muliggjøre seg av UAS teknologiske løsninger for sine behov for å henholdsvis monitorere følgende primære objekter: - Ice-monitoring: overvåkning og deteksjon av isforekomster ifbm offshore maritime operasjoner - Seismikk: deteksjon av debris og såkalte fishing aggrigation devices - Oljevern: fjernmåling av olje (som i dag med kostbare bemannede fly og helikopter)

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2