Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Developing new tools for mentoring in teacher education: preference screening, learner assessment and structured video-use

Alternative title: Verktøy for veiledning

Awarded: NOK 5.8 mill.

Tools for mentoring The project develops research-based tools for use in mentoring of preservice teachers in practicum and on campus, as well as of newly qualified teachers. We also investigate how the tools can contribute to quality mentoring. About the project Based on research and theory on approaches to the teacher role, skills new teachers need to master, use of video for teachers' professional development, observation in mentoring and about newly qualified teachers as recourses in the professional community, five sets of tools are developed: 1. Tools related to a decision simulator where new teachers are faced with challenging cases and make decisions that are related to different approaches to the teacher role. 2. Tools that provide insight into pupils' experiences with mentees' practice, compiled with the mentees' self-report. 3. Tools for structured use of video for professional development together with pupils, peers and mentors. 4. Tool for structured lessonplanning, observation of teaching and use of observations in mentoring. 5. Tools for use by school leaders, mentors an mentees aimed at recognizing and developing newly qualified teachers as a resource in the professional community at their own school. Use of the tools by mentees and mentors are followed up with interviews, observations and surveys. Several articles are published or in the process of being published.

Den overordnede målsetningen for prosjektet var å bidra til kvalitet i veiledning ved å produsere forskningsbaserte verktøy for veiledning. Vi har produsert det som var skissert og lagt til to verktøypakker basert på samarbeid med feltet. Undersøkelser av praksis hvor verktøyene er tatt i bruk har indikert at verktøyene kan ha ønskede virkninger og effekter. Utfordringer som har vært avdekket knyttet til verktøyene er justert i flere omganger i samarbeid med aktører fra praksisfeltet for å bidra til at verktøyene skal realisere forventede virkninger og effekter. Verktøyene er tilgengelige for et bred spekter av lærerstudenter, nyutdannede lærere, veiledere, veilederstudenter og ledere i skolen. Deres kjennskap til, og bruk av verktøyene i tiden fremover er forventet å heve kvaliteten på veiledningen de deltar i. Det foreligger planer om å fortsette med årlige samlinger for skoleeiere, veiledere og veisøkere hvor verktøy brukes og diskuteres for å forankre bruk i praksisfeltet. Vi viderefører også bruk i veilederutdanningen og lærerutdanningen ved UiO. Vi jobber også med kommende prosjekter hvor videreutvikling og spredning av verktøyene til flere aktører inngår. Det var også en viktig målsetning for prosjektet å bidra med kunnskap til feltet i form av publiseringer og formidling i ulike kanaler med ulike målgrupper. Som vist i oversikten har vi allerede publisert flere både populærvitenskapelige og vitenskapelige bidrag i ulike publiseringskanaler. I tillegg er to fagfellevurderte bidrag antatt for publisering med forventet publisering tidlig i 2024. Ytterligere seks bidrag til fagfellevurderte artikler er i prosess. Fem av disse er allerede innsendt, det sjette sendes inn første halvdel av 2024. To av de seks vil bli publisert på norsk i antologier og fire blir publisert på engelsk i fagfellevurderte tidsskrifter. En PhD-avhandling leveres tidlig i 2024 (tre av de tidligere nevnte artiklene inngår i denne). Det er forventet at de allerede publiserte bidragene, sammen med de kommende, vil bidra til økt kunnskap om bruk av forskningsbaserte verktøy i veiledning, noe som kan heve kvaliteten på veiledningen studenter, nyutdannede og erfarne deltar i.

The proposed project aims to improve preservice teachers' practicum training. This endeavour will be realised by developing a structure for mentoring that is based on new products (screening, assessing and mentoring tools that can be used for preservice teachers). Mentoring in practicum is centre for developing a coherent understanding of an individual preservice teacher?s teaching. Research-based knowledge about core tensions related to the teaching profession and the challenges preservice teachers face will be used as the framework for the development of all the proposed study?s tools that will be used to enhance preservice teachers? progression through practicum. Mentors will elaborate on and contribute to preservice teachers? extended understanding of the results from the tools. Mentors and preservice teachers will together develop individual learning goals for each preservice teacher. The preservice teachers will plan a lesson where they can try out an action or initiative to explore and develop their practice, being video recorded. The films will be analysed, processed and presented by the preservice teacher, guided by a developed tool. The data from these videos will then be used to ground structured mentoring discussions. The advantage of developing research-based tools to realise the full potential of feedback and mentoring for preservice teachers is that the teachers will receive an array of perceptions used by their mentors, hence providing the teachers with a more comprehensive picture of their teaching used to focus further endeavours related to professional development. The results and outcomes of the project will be investigated with a survey given to preservice teachers before and after treatment, and compared to a control group. We will also interview preservice teachers and mentors about the relevance and outcomes of the developed tools and observe how the tools are used.

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren