Back to search

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Hvordan kan skrive seg til læring med digitale verktøy bidra til målrettede og medvirkende elever i bergensskolen?

Alternative title: How can writing-to-learn with digital tools contribute to goal-oriented and participating students in Bergen’s school.

Awarded: NOK 0.79 mill.

ing instruction. The method is referred to as STL+ in Norway. The ability to write is one of five basic skills defined by the Norwegian Directorate for Education and Training. The skills are basic in the sense that they are fundamental to learning in all subjects as well as a prerequisite for the pupil to show his/her competence and qualifications. The definitions and descriptions of the basic skills and their purpose fit well with the current plan for school development in Bergen municipality. The main objectives in the plan are development of 21st century skills, learn students to learn and make sure they are goal oriented and active in their own learning processes. The ph.d. project will research how writing can contribute to meet the goals in the plan for school development in Bergen. It will build on experiences from STL+, but look at STL+ in a broader perspective and approach the field of Write to Learn (WTL). The research will focus on how writing can benefit students in grade 5-7 if writing instruction is combined with concepts like learning context, assessment for learning, digital learning tools and subject didactics. An important aspect is the student voice and research how the students experience WTL as a mean to become goal oriented and active in their own learning processes.

Læringskompetanse for det 21. århundret - målrettede og medvirkende elevert er hovedsatsingsområdet i plan for kvalitetsutvikling i bergensskolen. Planens tittel er Sammen for kvalitet - læring (SFK-L), og det er store forventinger til at utvikling av elevenes læringskompetanse, det å lære å lære, skal bidra til øke kvaliteten i læringsarbeidet i skolene. Bergen kommune ved byrådsavdeling for barnehage, skole og idrett (BBSI) setter av betydelige ressurser til virkemidler og tiltak for at satsingene som er beskrevet i SFK-L blir realisert. Skolene velger selv tiltak og driver sitt eget utviklingsarbeid med støtte fra rådgivere i fagavdelingen for barnehage og skole. Styrking av forskerkompetanse i fagavdelingen og på skolene vurderes som et viktig virkemiddel for å nå målene i SFK-L. En rekke skoler i Bergen har hentet inspirasjon fra metodene skrive seg til lesing med lydstøtte (STL+) og skrive seg til læring (STL) og har gjennom innovativt utviklingsarbeid videreutviklet og forandret grunnleggende lese- og skriveopplæring på 1. og 2. klassetrinn. STL+ og STL har gode dokumenterte resultater i Norge og Sverige, og de involverte lærerne rapporterer også om andre gode effekter som motivasjon og medvirkning. Det er uttrykt ønske om å innføre STL på mellomtrinnet der man ofte for alvor ser at forskjellene mellom elevenes kompetanser og ferdigheter økes. Doktorgradsprosjektet vil undersøke hva som kjennetegner skrivekontekstene i STL på mellomtrinn når de også fremmer elevers medvirkning og målretting i egne læringsprosesser i tillegg til å utvikle lese- og skriveferdigheter. Bergen kommune ved BBSI ønsker bygge på relasjonene til Høgskolen på Vestlandet (HVL) og utvikle nye samarbeidsformer mellom fagavdelingen, grunnskolene og høgskolen. Doktorgradsprosjektet åpner for en unik mulighet for å knytte sammen og videreutvikle kompetanse i kommunen og HVL. Doktoravhandlingen vil bli utformet som artikkelbasert avhandling og prosjektet gjennomføres over 4 år.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune