Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Grunnleggende ferdigheter og gjennomføring av videregående opplæring

Alternative title: Om the importance of mastering basic skills for completion of upper secondary school

Awarded: NOK 0.27 mill.

Recently there has been national and regional focus on measures to prevent drop-out from upper secondary schools in Norway. Results from a study carried out by the Nordic Institute for Studies of Innovation, Research and Education (NIFU) has shown that of 10,000 youths followed over a nine year post lower secondary school, that two out of ten had not actually completed upper secondary education. Additionally, it was found that three out of ten had upper secondary school as their highest level of education (Markussen 2014 ). Low school performance is one of the factors identified as a risk factor for school interruptions at the upper secondary school level (Rumberger2011, Markussen 2014). Particularly in vocational lines, teachers report that students often have trouble following the curriculum because of poor basic skills. Telemark County Council is currently has an ongoing development project with the aim of increasing basic skills in all subjects using an organizational and methodological approach. The basic skills described in "Pledge of Knowledge" are mathematics, reading, writing, oral and digital skills. These basic skills are intended to be the foundation of all subjects and tools for development and learning. This Public Sector PhD project will work closely with the aforementioned project to investigate whether organizational and methodological use of basic skills has an impact on the student's ability to successfully complete upper secondary school. Basic skills must be integrated into the competence objectives of the curricula for subjects on the subject's own premis. Where relevant and in what way will be important to elucidate during the Public Sector PhD project. The project will make use of both quantitative and qualitative data, thus having a mixed methods appraoch.

Opp mot en tredjedel av ungdom i Norge gjennomfører ikke videregående skole, samtidig som omfattende samfunnsendringer stiller unge overfor kompetansekrav som krever gode ferdigheter (Bunting & Moshuus 2017, Utdanningsdirektoratet 2015). Lesing og de andre grunnleggende ferdighetene, skriving, regning, muntlighet og digitale ferdigheter, er avgjørende for at ungdom skal kunne være deltakende i samfunnet (Håland, Helgevold & Hoel 2008). Grunnleggende ferdigheter er grunnlaget for at læring i fag skal kunne finne sted, og ved å utvikle disse vil ungdommene bedre kunne utvikle en kompetanse de kan ta med seg inn i arbeidslivet og videre utvikling og læring (Bunting 2014). Phd-forskningen vil gjennom en mixed method design undersøke hvordan utviklingen av elevenes grunnleggende ferdigheter kan påvirke deres gjennomføring av videregående opplæring og deres faglige utvikling. Problemstillingen er: Hvilke sammenhenger er det mellom grunnleggende ferdigheter og gjennomføring av videregående skole? Forskningsspørsmålene er: 1. Hva viser tidligere forskning om grunnleggende ferdigheters betydning for gjennomføring av videregående opplæring? 2. Hvilke mønstre og sammenhenger kan vi finne mellom skoleavbrudd og grunnleggende ferdigheter i videregående skole som påvirker elevenes læringssituasjon og kan bedre deres fullføring av videregående opplæring? 3. Hvordan kan skolen legge til rette for elevenes utvikling av egne grunnleggende ferdigheter?

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources