Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

«Læreres mulighet til å avdekke og sette inn tiltak ovenfor barn med problematisk og skadelig seksuell atferd i barneskolen.»

Alternative title: "Teachers possibility of disclosing and intervening towards children with problematic and harmful sexual beahviour in primary school

Awarded: NOK 1.9 mill.

The study has explored how teachers can prevent and intervene towards harmful sexual behaviour (HSB) through a strenthened interdiscilinary cooperation between schools and frontline services. The results from the study are presented in four articles, and showed that most teachers in the sample struggle to differentiate between healthy, problematic and harmful sexual behaviour, and are uncertain about how to respond to it or who to contact (Article I). Safeguarding is perceived as an overwhelming responsibility and many teachers fail to intervene when they encounter harmful sexual behaviour due to lack of competence, time, resources and support available to them. Furthermore, asymmetrical power relations between teachers and those they might seek support from add to their anxieties about HSB and safeguarding (Article II). Aligning Nel Noddings’ ‘Ethics of Care’ with Human Rights Education (HRE) in a child-rights-based approach, the study develops a grounded theory to address the asymmetrical power relations and the role of emotions teachers experience when they encounter HSB. This opens for new transformative practices for addressing HSB in schools (Article III). Building on this theory and on insights from service providers, the study proposes the following measures to support teachers’ safeguarding activities: physical presence of other agencies in schools; cooperative practices when addressing concerns; and shared HSB training and resource allocation. The study advocates a ‘system of care’ of transformative practices for interdisciplinary cooperation between school and frontline services, encompassing the role of emotions and asymmetrical power relations (Article IV).

Prosjektet har allerede medført en kompetanseheving for mange lærere og skoler i kommunen, og har bidratt til at kommunen i disse dager har et økt fokus på seksuell helse i alle tjenester som jobber med barn og unge. Prosjektet søker å bidra folkeopplysning om skadelig seksuell atferd gjennom et tettere tverretatlig samarbeid mellom tjenester, og slikt sett har formidling av prosjektet i ulike fora (konferanser, fagdager, undervisning etc.) bidratt til en mer samlet grunnlagsforståelse i ulike SSA-instanser i Norge. Prosjektet har dessuten bidratt til både RVTS’ skoleveileder og en praksisorientert bok, som er med på å forsterke budskapet fra prosjektet ytterligere. Prosjektet har også bidratt til et økt internasjonalt forskningssamarbeid gjennom ulike nettverk, konferanser og forskeropphold. Det er allerede planlagt flere konkrete forskningssamarbeid med flere aktører internasjonalt som vil bidra til å tilby mer strømlinjeformet utforming av tilnærminger til SSA, både i utdanninger og i tjenester for barn og unge.

Prosjektet vil fokusere på barn med skadelig seksuell atferd i skolen og hvordan lærere kan avdekke og sette inn tiltak i et traumebevisst perspektiv. Denne vinklingen fordrer et gjennomgående tverrfaglig perspektiv, og gjennom et aksjonsforskningsperspektiv blir fokus rettet mot hvordan skolene, første- og andrelinjetjenesten kan samarbeide mer systematisk for best mulig praksis. I følge Verdens helseorganisasjon er seksuelle overgrep mot barn et folkehelseproblem (Søftestad & Andersen, 2014, s. 27). Barn og unge med skadelig seksuell atferd utgjør en stor andel av overgrepsstatistikken mot barn. Undersøkelser har vist at mellom 30 og 50 prosent av alle overgrep mot barn begås av andre barn og unge (Barbaree & Marshall, 2006; Bonner, 2006; Långström, 2000 i Ingnes & Kleive 2011, s. 18). På bakgrunn av disse funnene er det stor sannsynlighet for at yrkesgrupper som jobber med barn vil møte barn med skadelig seksuell atferd. Kripos peker på pedagogisk personells manglende opplæring om seksuelle overgrep som en mulig årsak til manglende anmeldelser (Kripos, 2016, s. 18) mens Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress understreker behovet for en systematisk opplæring i seksuell helse på alle nivåer av utdanningssystemet som et tiltak for å forhindre seksuelle overgrep og skadelig seksuell atferd blant barn (Askeland, Jensen, & Moen, 2017). Prosjektet søker svar på disse utfordringene gjennom å skape en forskningsbasert oversikt over tiltak lærere setter inn når de møter barn med skadelig seksuell atferd. Funnene vil så bli drøftet i fokusgrupper bestående av lærere på ulike barneskoler. Kandidaten vil rekruttere pilotlærere fra hver fokusgruppe som får opplæring i traumebevisst omsorg og verktøyet "Trafikklyset" for felles begrepsbruk og forståelse rundt bekymring. Pilotlærerne vil være med i tverrfaglig forum bestående av representanter for første- og andrelinjetjenesten for å utvikle systemisk tverrfaglig samarbeid mellom de ulike tjenestene.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources