Back to search

TRANSPORT-Transport 2025

Integrering av e-handelsløsning i mobil markedsplass for varetransport

Alternative title: Integration of e-commerce solution in mobile marketplace for freight transport

Awarded: NOK 79,123

Carrycut wishes to integrate a solution for buying merchandise and other products in our digital marketplace for freight services. Home delivery is a growing market, but the customer journey is that you first buy your desired article and then choose a freight alternative. Freight is then bought in a closed system and not in an open marketplace. This leads to sub-optimal utilization of the total transport capacity and poorer freight service for to customer. Carrycut wants to make it possible for the customer to freely choose the freight alternative which suits the customer best, and thereafter buy the desired article from the place which suits the customer best. Buy providing the customer with a digital tool for buying freight services in an open marketplace, we also want to contribute to the digitization of the logistics sector. Since home delivery is a growing market, there are strong incentives here for succeeding with digitization.

Carrycut har laget en markedsplass for varetransport. Hensikten er å gjøre det enklere å utnytte ledig fraktekapasitet. Det skal gi lavere fraktkostnad og mer miljøvennlig transport. Vi har testet vår løsning i markedet siden mars 2017. Hjemlevering fra butikk og restaurant fremstår som den mest interessante markedsnisjen å pilotere løsningen i. For å gjøre kundereisen enklest mulig ønsker vi å integrere varekjøp i vår løsning. I dag starter en kundereise i netthandel med at man kjøper en vare og deretter velger fraktalternativ. Carrycut ønsker å snu kundereisen slik at man først lager et transportoppdrag og deretter kjøper varen når en transportør har tatt oppdraget. Man står dermed friere til å velge hvor man kjøper og kan velge det utsalgsstedet som transportør befinner seg nærmest ved. Det gir et ytterligere potensiale for transportreduksjon. Carrycut tror også at hjemlevering er et godt sted for å starte digitalisering av varetransport. Det blir en nedenfra-og-opp tilnærming i motsetning til mange av de store EU prosjektene (for eksempel iCargo, CO3 og META) som har bygd store og veldig kompliserte løsninger. Innen hjemlevering finnes i dag et voksende marked og mange nye teknologier prøves ut.

Funding scheme:

TRANSPORT-Transport 2025