Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

«Samordning for læring»? En studie av Fylkesmannens samordningsrolle i Kultur for læring

Alternative title: "Coordination for learning" A study of county Governor’s role of the coordination within the “Kultur for læring ” (learning culture)

Awarded: NOK 1.7 mill.

This project concerns coordination in the public sector, with emphasis on the County Governor's coordination role. Political decisions and measures are shaped through a network of public institutions. The goal is equitable service delivery of high quality. In this system, the County Governor of each County, is given a coordination role. In this research, the goal has been to investigate how the County Governor can understand and grasp this role. Several national governance documents made for the County Governor contains goals and descriptions regarding coordination. Throught document analyzis, investigations have been made regarding what goals, directives and expectations are communicated from the national to the regional level. Through a case study, the work of coordinating the public sector at the county level to reach the national goals have been studied. Furthermore, the line is drawn to the municipality-level and how the County Governor's coordination role manifest in the service delivery there. With this, lines have been drawn from national governance to the population in each municipality. Findings indicate that the leeway the County Governor has to fullfil it's coordination role, does not have the ideal terms to succeed with the goal of political unity and coherence. The research also reveals that institutional change ocurred to varying degrees in different organizations in the public sector as a result of the work underlying the case study.

Politikk utformes og vedtas med det som mål å løse både enkle og komplekse samfunnsutfordringer. I den politiske styringen fra nasjonalt nivå vektlegges behovet for samordning i offentlig sektor, og statsforvalteren er gitt en særskilt rolle knyttet til samordning. Statsforvalterens samordningsrolle er viktig, kompleks og krevende, og berører alle ansatte i alle statsforvalterembeter. Denne doktorgraden er av den grunn relevant for dette statlige regionale nivået i offentlig sektor, både for ansatte og for ledere. Arbeidet vil også være relevant for andre statlige organisasjoner samt for kommuner. Gjennom prosjektperioden er kunnskap delt med ulike deler av offentlig sektor, og således er virkninger av ny kunnskap spredt. Det er laget en plan for hvordan læring og funn fra doktorgradsprosjektet skal formidles i eget statsforvalterembete, samt også utenfor dette. Detaljer fremkommer i kapittel 1.2 i denne sluttrapporten.

Kultur for læring er overskriften på samarbeidet innenfor utdanningssektoren i Hedmark, initiert av Fylkesmannen. Dette går ut på at styrende myndigheter, kommunene, UH-sektoren og interesse-organisasjoner har et forpliktende samarbeid. I samarbeidet løftes store temaer frem og hensikten er å skape felles forståelse og kunnskap. Videre brukes begrepet kultur for læring om et pågående forsknings- og utviklingsprosjekt. Dette arbeidet har som mål å løfte skoleresultatene i hele fylke og skape en kultur for læring og utdanning på alle nivåer i skolesystemet. Ved å flette arbeidet sammen på denne måten vil ikke FoU-prosjektet avsluttes etter prosjektperioden, men videreføres gjennom arbeidsformen. Arbeidet med de ulike elementene under overskriften kultur for læring gjennomføres på en måte som ikke er prøvd ut i Norge tidligere. I dette doktorgradsprosjektet vil kandidaten bl.a. bruke samarbeidet Kultur for læring som grunnlag for å forstå og utvikle samordningsrollen. Samfunnets kompleksitet gjør at behovet for samordning er stort, og kandidaten vil se på rollen Fylkesmannen kan ta knyttet til samordning innenfor utdanningssektoren. Kandidaten vil arbeide med sentrale, statlige dokumenter og se hvordan samordningsrollen framstilles innen utdanningspolitikken. Videre vil arbeidet dreie seg om å se på samordningsarbeidet som er igangsatt i fylket, før kandidaten ser på effekten av dette samordningsarbeidet i en kommune. Dette arbeidet skal gi kunnskap og forståelse for hvordan samordningsrollen kan gripes for å oppnå målsettingen fra nasjonale politiske vedtak.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources