Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Good Move - gjør det enkelt å flytte inn i sirkulærøkonomien

Alternative title: Good Move – makes it easy to move into the circular economy

Awarded: NOK 0.25 mill.

Research shows that the average global temperature will stabilize 4-5 degrees higher than in pre-industrial time, that the sea level will rise by 10-60 meters above current level and that the planet will enter a constant greenhouse condition if we can´t make the transition to a green economy considerably faster than the ambitions stated in the Paris agreement. ??Although 97 % of climate research concludes that climate change is manmade, there is still a large proportion who don´t believe in it. We can see the same trend in business, where only a few companies take necessary steps to redesign their business models to contribute to solve the climate issue. The reason why the percentage that actually does something is so low, is the fact that a climate-positive behavior requires a major shift in consumer lifestyle and business models, working methods and technology. History shows that we rarely succeed with major changes unless we have access to solutions that makes our lives and businesses better. This means that we need new solutions that makes it easy, inspiring and profitable to make green choices. ??Good Move is a digital platform that will inspire more consumers to make sustainable choices while stimulating sustainable and green innovation in business at the same time. The ambition is to develop a solution that makes it easy and inspiring to move into the circular economy, for both consumers and companies, thus facilitating the transition to a green economy as quickly as possible. In our work with Good Move we want to gain more insight of which sectors that has the greatest climate potential and what we need to make sure that new circular solutions is competitive with existing linear solutions. This insight will be crucial in our work to build Good Move as a credible company that provides quality information of what challenges we face before us, how we can go forward to solve them and what effects our contributions will have on the transition to a green economy.

Vi kvitter oss med mer enn 50& av alt vi eier i en flytteprosess. Dermed er potensialet stort for å redusere miljøbelastningen ved å tilgjengeliggjøre tjenester som oppgraderer det man har, så man unngår og kaste ting, men også å kjøpe nytt. Ved å bruke folks behov for å ha ting som er unikt tilpasset personlige preferanser, kan vi bruke flytteprosessen til å redesigne tingene til de som flytter. Arbeidet har avdekket at brukerbehovet for er stort og at markedsmuligheten er åpen. Hvis vi lykkes med å løse de barrierene forbrukere og næringsliv opplever, vil løsningen stimulere til bærekraftig forbrukeratferd og sirkulær innovasjon. Det vil bidra til redusert miljøbelastning og til å skape grønne arbeidsplasser. Ved å gjør flyttingen enkel og tilføre merverdi gjennom å håndtere det man ikke vil å ta med seg til et nytt hjem, kan Good Move skape et sirkulært kretsløp som gjør flytteavfall til råmaterialer. Det åpner for ny innovasjon fundert i sirkulære forretningsmodeller og metoder.

Når et menneske flytter fra et hjem til et annet flytter vi etter drømmen om et nytt liv. Vi tar et oppgjør med fortiden, kvitter oss med uvaner og etablerer bedre vaner som reflekterer livet vi ønsker å leve. Samtidig utløser en flytteprosess flere kjøpsbeslutninger enn alle andre hendelser i et menneskes liv. Derfor er det en perfekt anledning for å hjelpe de som vil ta bedre valg med å gjøre det enkelt å velge riktig. En flytteprosess markerer et skifte i et menneskes liv – og det gir oss en mulighet til å hjelpe folk med å etablere nye og bærekraftige vaner. Derfor introduserer vi Good Move, en digital plattform som gjør det enkelt og inspirerende å flytte. Til et nytt hjem – til et bærekraftig liv. Fra lineærøkonomien til sirkulærøkonomien. Fra et liv som forbruker til et liv som bruker. Good Move gjør det enkelt for folk å velge klimapositive produkter og tjenester når de er i modus for å ta riktige valg. Dessuten gjør Good Move flytteprosessen til en sømløs og inspirerende opplevelse – noe som i seg selv er et stort konkurransefortrinn på et marked som er estimert til over 2 milliarder i året. ?? I mulighetsstudien vil vi innhente innsikt som gjør at vi tar bedre beslutninger i videreutviklingen av konseptet. Vi begynner vi med å innhente brukerinnsikt om hvilke behov som er viktigst for kundene. Videre vil vi snakke med selskapene som skal bruke Good Move, for å finne ut hva slags sirkulære løsninger som er tilgjengelige og hva som kreves for å stimulere flere til å satse på nye løsninger. Når vi har fått en forståelse av hvilke drivere som er viktigst for kunder og selskaper, setter vi innsikten inn i et samfunns- og klimaperspektiv, gjennom en kombinasjon av samfunnsøkonomiske analyser og prediksjonsanalyser. Innsikten vil vi tilgjengeliggjøre for offentligheten forøvrig, slik at flere blir inspirert til å ta del i den bevegelsen som kreves for å flytte oss fra en usunn lineærøkonomi til en bærekraftig sirkulærøkonomi.

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena