Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Trauma and adult learning. Re(gu)lation - refugees experiences with helpful strategies for emotional regulation, learning and well-being

Alternative title: Traumer og voksnes læring. Flyktningers erfaringer med strategier for emosjonell regulering, læring og trivsel.

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Manager:

Project Number:

295684

Project Period:

2018 - 2024

Funding received from:

Organisation:

In this study, we aim to deepen our understanding of how adult refugees experience the impact of potentially traumatic events on learning and well-being, and how to overcome possible barriers to learning and thriving. We also inquire into adult refugee learners' experience of potential learning difficulties; which factors interfere with their learning and for how long, and what they believe can facilitate learning. In particular, we are interested in exploring how adult refugees deal with difficult emotions and thoughts in learning situations and what resources they utilize. For example, how can teachers support them to handle difficult emotions and thoughts to achieve the best learning outcome? Moreover, do adult learners actually want this support? The study consists of in-depth interviews with 20-30 participants in the Introduction Programme and a single focus-group interview with teachers. We also use two questionnaires about past stressful life events, mental health symptoms, and current psychological distress after potentially traumatic events (the SLESQ-Revised and the PCL-5). The questionnaires are translated from English to Arabic, Tigrinya, and Farsi by a professional translation service in Norway. Although many refugees keep silent about their experiences, their stories hold many emotions that are present in the adult classroom. This puts a tremendous demand on the individual teacher, the school management, and the school as a whole, a challenge they seem unprepared for. Therefore, an important goal is to provide teachers and other professionals with tools to support their work with adult refugees. Additionally, we expect that the knowledge gained through this study will benefit other adults who suffer from traumatic experiences and that the results may have implications for teaching and counselling, both inside and outside the adult classroom.

-

Forskning på barn og unge flyktninger viser at traumeerfaringer kan gi konsentrasjons-, oppmerksomhets- og hukommelsesproblemer, og påvirke relasjoner i og utenfor klasserommet, noe som kan ha store konsekvenser for skolefungering og læring. Hvilke konsekvenser traumeerfaringer har for voksne flyktningers læring og fungering vet vi imidlertid mindre om. Det er et stort behov for økt kunnskap og forståelse for hvordan traumer påvirker læring og fungering, både blant deltakerne selv, hos lærerne og i skolen generelt. Målet med studien er todelt. For det første ønsker vi å utdype vår forståelse av hvordan voksne flyktninger som deltar i introduksjonsprogrammet opplever at potensielt traumatiserende hendelser (PTH) påvirker læring og fungering. For det andre vil vi undersøke nærmere hvordan flyktninger støttes, eller hjelper seg selv til å håndtere følelser, tanker og atferd slik at de lærer og fungerer på best mulig måte. Studien er kvalitativ, og omfatter dybdeintervjuer med 30 kvinner og menn som deltar eller har deltatt i introduksjonsprogrammet, og et fokusgruppeintervju der 4-6 introduksjonsdeltakere diskuterer resultatene fra dybdeintervjuene. En viktig hensikt med studien er å frambringe kunnskap som bidrar til bedre tilrettelegging for læring, trivsel og fungering hos traumatiserte flyktninger, og slik fremme den enkeltes muligheter for arbeid eller utdanning. Selv om målgruppen i denne studien er introduksjonsdeltakere, kan kunnskapen fra studien også gjelde for andre grupper, både i og utenfor voksenopplæringsfeltet. Resultatene kan ha implikasjoner for undervisning og veiledning som tilbys av for eksempel NAV, flyktningetjenesten, kriminalomsorgen og i helse- og omsorgssektoren.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources