Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utvikling av en digital didaktisk undervisningsplanlegger for lærere, DigUP

Alternative title: The development of a digital didactic tool for planning teaching sequences

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Manager:

Project Number:

295690

Project Period:

2020 - 2023

Location:

The DigUp innovation project has developed a research-based, open access online tool for teachers to use in the planning of their teaching sessions. The tool enables teachers to design teaching that entails a coherence between teaching objectives, content, methods and assessment. The tool provides teachers with a template or structure, as well as resources to help with planning such as research-based pedagogical guidance materials, and questions prompting pedagogical reflections related to different subjects in the curriculum, across grades and curricular areas. The digital solution selected also affords co-authoring, sharing, co-developing and archiving plans, between teachers in the same school or across schools, as well as providing an overview of existing plans and schedules in their school. The latter makes it possible to integrate plans across various time-spans, facilitates overview of ongoing activities, and makes it easier to plan towards cross-curricular objectives. The project owner is Jærskulen, a consortium of the four municipalities Gjesdal, Hå, Klepp og Time, in Rogaland county. The design and functionalities of the DigUp planning tool is a result of close collaboration between the teachers in Jærskulen, the software developers in Grensesnitt (Interfaces), and researchers at The Reading Centre and at The department of Education and Sports Science, University of Stavanger. In fall 2020, teachers in Jærskulen responded to a survey asking about various aspects of their existing planning practice. Findings from the survey was pivotal in the development of a prototype completed summer -21. In addition, the research team provided expert advise based on existing research on planning. Over a period of 6-8 weeks (winter 2021-22), Jærskulen teachers tested out the tool in their planning, and focus groups were conducted with 30 teachers, during which they shared their experiences. Anonymous logging data was also collected, using Hotjar, showing navigation patterns in DigUp. The combination of survey data, focus groups, and log data supplied the basis for an optimalisation of the tool, finalized in spring 2023. The research team has published a book (Cappelen Damm) titled God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp, presenting the research-based knowledge base and design principles on which the tool is developed. In addition, the book provides examples of the tool in use, to inspire teachers across curricular areas and grades. A protocol article presenting the study design is under review. An article presenting the findings from the survey study is being finalized, and a third article analyses the findings from the focus group interviews, in light of relevance theory. Throughout the project period, results from the DigUp project have been presented nationally and internationally, and the progress has been discussed and communicated with project collaborators.

Oppnådde og potensielle virkninger og effekter basert på prosjektets resultater: Prosjektet har fått kvalifiseringsmidler (500.000 kr, KOMMERSFORSK, søknadsnummer ES723764, prosjektnummer 346039). Innenfor disse rammene vil det utvikles en kommersialiseringsstrategi og en forretningsmodell for DigUp. Forventede resultater her vil være å etablere og videreføre partnerskap med ulike aktører i utdanningssektoren samt med tilbydere av digitale løsninger (LMS) som brukes i skoleverket for å redusere administrative kostnader, øke effektivitet og bidra til å heve kvalitet på planlegging og undervisning. I så måte har DigUp vært foregangsprosjekt når det gjelder å sikre at resultater fra et forskningsbasert innovasjonsprosjekt innen utdanning også er levedyktig på lang sikt. For fremtidige innovasjonsprosjekter vil det derfor være hensiktsmessig å planlegge allerede i søknadsfasen for hvordan innovasjonen helt konkret kan overføres til samfunnet. I denne prosessen vil Validé ved UiS være en nyttig samarbeidspartner. I tillegg til det som allerede er formidlet (se elektronisk rapport), vil en bok som er utviklet i perioden, publisert på Cappelen Damm i august 2023: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp, (https://utdanning.cappelendamm.no/_god-undervisningsplanlegging-9788202773816) bli brukt i desentralisert kompetanseutviklingsprosjekter og som pensum i videreutdanningskurs i regi av Lesesenteret.

Digital teknologi har stort potensial til å forbedre lærernes planleggingspraksis, men til dette trengs nye og innovative verktøy. Innovasjonen (DigUP), som skal utvikles i dette prosjektet, er et plattformuavhengig nettbasert planleggingsverktøy for lærere. Innovasjonen har som mål å støtte lærerne i transformasjonen fra styrende dokumenter for opplæringen til konkret undervisning i fagene. Verktøyet skal utvikles i tett samarbeid med praksisfeltet og lærernes behov. På den måten vil empirisk forskning ligge til grunn for utviklingen av DigUp og hvordan lærerne best kan støttes i transformasjonsprosessen. DigUp vil ha særlig aktualitet i implementeringen av revidert læreplan høsten 2020. DigUP skal være fleksibel og interaktiv, og utvikle lærernes kompetanse til å designe god undervisning som inkorporere lesing, skriving, regning, muntlighet og IKT på fagspesifikke måter og bidra til å styrke sammenheng mellom mål-innhold-arbeidsmåter og vurdering. DigUP vil gi forbedret undervisningskvalitet fordi innovasjonen skal sikre at forskningsbasert kunnskap ligger til grunn for lærernes beslutninger og dermed bidra til bedre beslutningsprosesser. DigUP har til hensikt å styrke samarbeid mellom lærere ved at det digitale verktøyet gir muligheter for deling av undervisningsplaner og på den måten bidra til kunnskapsdeling og effektivisering. For å sikre DigUP som et allment verktøy for hele skole-Norge brukes både Språkløyper og ordning for desentralisert kompetanseutvikling (DEKOM). Synliggjøring i utdanningssektoren vil sikres gjennom en kommunikasjonsplan og vil benytte seg av høyfrekvente nettsider: (UiS/Lesesenteret), Facebook (Lesesenteret, Språkløyper, Undervisningsopplegg etc.) tidsskrift (Utdanning/Bedre Skole). En prototype vil bli utviklet i en norsk kontekst, men skal også kunne overføres og tilpasses andre landsutdanningssystemer.

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren