Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenBridge Design System - ODES

Alternative title: OpenBridge Design System - ODES

Awarded: NOK 7.3 mill.

Today's ship bridges are often composed of a large number of individually approved systems, usually built on very different user interface philosophies. This has led to fragmented workplaces with high development costs and insufficient usability. The OpenBridge Design System was created to solve this problem through open innovation in close collaboration with 27 private, public and academic actors. The project aimed to create a maritime design system that could facilitate the development of user-friendly and cost-effective ship bridges and future land-based workplaces. The concept should make it possible for equipment suppliers to deliver one implementation that can be integrated in all ODES-compatible bridge systems without adaptation and without reducing safety and robustness. The project has carried out a large number of design cases together with the industrial partners. These cases have revealed industrial needs and made it possible to both develop and test a common maritime design system. New user test methods have been developed, the basis for a new type of approval, a description of the system for technical integration as well as design guidelines and tools for the design and implementation of modern user interfaces. The project published such a system in March 2020 and throughout the rest of the project has carried out three iterations together with the project partners and external actors. The system makes it possible to create modern maritime workplaces with a holistic design independent of suppliers. Since launch, over 700 companies from all over the world have registered to gain access to the system and several OpenBridge products are on the market. In a survey carried out by registered visitors to the OpenBridge website, we found that users believe the system will be able to increase safety on ships, as well as reduce costs associated with the development of maritime workplaces. In the last phase of the project, several new projects have been established which will take OpenBridge further. OpenAR will expand the system with resources for augmented reality technology. OpenRemote will expand the system to support operations centers on land.

Det er tidlig i utviklingen av OpenBridge, men vi kan allerede se at prosjektet har begynt å oppnå ønsket effekt. Av de produktene som har blitt levert har leverandørene gitt utrykk for at OpenBridge har forbedret deres brukergrensesnitt. Integrasjonsfordeler har enda ikke begynt å opptre i markedet, men med tanke på dem mange systemene som er under utvikling, vil vi forvente at dette målet også oppnås innen en femårs periode. Det inkluderer reduksjon av skjermer m.m, raskere integrasjon av nye funksjoner, landbaserte tjenester og mer effektiv digitalisering. Mange av disse effektene har blitt demonstrert i konsortiet, men ikke rukket å komme ut i markedet enda. Prosjektet har ført til ustrakt multidisiplinær kompetansebygging i FOU miljøer også utenfor konsortiet. Det er stor aktivitet spesielt mellom AHO, NTNU og UiB. Vi forventer at OpenBridge vil få direkte effekt på bedrede arbeidsforhold, bedre skipsbroer for skipseiere og lavere miljøutslipp som følge av mer effektiv operasjon. Vi begrunner dette i at OpenBridge er i ferd med å bli bredt iverksatt i industrien på tvers av aktører og derfor vil kunne bidra til løse problemet med fragmentert design i bransjen. Siden dette er et av de største brukerproblemene for maritime arbeidsplasser i dag, vil vi argumentere for at følgeeffekten av dette være stor. Delingen av ODES resultater over www.openbridge.no har vært mer effektiv enn ventet og vi ser en betydelig verdi i å benytte denne kanalen i fremtiden til å kople akademisk forskning på brukergrensesnitt med internasjonal maritime industri.

Moderne broer har leveranser fra en lang rekke produsenter. Ukoordinert utvikling og et konservativt godkjenningsregime har ført til at skipsbroer er fragmenterte og lite brukervennlige, har lav innovasjonstakt og svært høye integrasjons- og godkjennings-kostnader. For å løse dette skal prosjektet utvikle OpenBridge Design System (ODES), bestående av design-guidelines, komponentbiblioteker, programvare-biblioteker og godkjenningsmetoder som kan brukes av industrien til å utvikle brukervennlige og kostnadseffektive skipsbroer samt kommende landbaserte arbeidsplasser for skip. ODES er et Maritimt Design System tilpasset maritime brukssituasjoner, implementeringsstrategier og reguleringer. ODES skiller bro-funksjonene fra brukergrensesnittene og tilbyr design-guidelines for å sikre en sømløs brukeropplevelse. Fysiske komponenter som kan og bør deles identifiseres og defineres som generelle ressurser for flere brukergrensesnitt. Dette gjøres på en måte uten at sikkerhet og robusthet redusert. Dette lar integrator systemer tilby brukergrensesnitt ressurser og distribuere global funksjonalitet til alle delsystemer. Systemleverandører kan installere systemet sitt i integrator-systemet og levere brukergrensesnitt som tar i bruk komponentene som er gjort tilgjengelig av integrator-systemet. Slik gjør ODES det mulig for utstyrsleverandører å levere én implementasjon som kan integreres mot alle kompatible brosystemer uten tilpasning. Prosjektet skal ha en utadrettet tilnærming for åpen innovasjon med Openbridge-konsortiet; Vard Electro, Marine Technologies, Norwegian Control Systems, Kongsberg Seatex, Wihl.Wilhelmsen, Tranberg, Brunvoll, Skipper Electronics, Navtor, Lilaas, Furuno, JRC/ProNav, Maritim Robotics, Kongsberg Maritime, Hatteland Display, Nortek, Westcon P&A, Kwant Controls, Lloyd's Register, Norsk Sjøoffisersforbund, ITS Norge, Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, Sjøkrigsskolen, Sintef Ocean, Universitet i Sørøst-Norge og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Publications from Cristin

No publications found

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2