Back to search

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Tjenesteinnovasjon for Trygge Barn i Tannbehandling. Samskapende utvikling av en ny digital tjeneste for reduksjon av tannbehandlingsangst.

Alternative title: Service innovation for children in dental care. Co-creative development of a new digital service for decreasing dental anxiety.

Awarded: NOK 6.3 mill.

In this innovation project, the project goal has been to improve the dental health service for children and adolescents. The overall aim was to develop a new digital service within the dental health service - for children and adolescents who were at risk of or who had developed dental anxiety, and their parents/guardians and their service providers. The use of digital solutions within the dental health service has been little explored both nationally and internationally. In this project, we have used a participatory design approach where children, guardians, dental personnel and various professions within technology, psychology, design, economics and health have been involved, and together have explored and developed new digital solutions that have been designed, developed and tested in an iterative process. We have carried out a number of co-creative activities with dental personnel, and involved children and parents in developing concepts for the new service. This work led to further development and testing of three different concepts to prevent and treat dental anxiety: online consultations, digital information films for children and a digital game. These three concepts have been tested and evaluated in various settings. In the course of the project, we tested online consultations at three different dental clinics (both in a big city and in rural areas), and we tested the information films with children of different ages at different grade levels in schools. The films have also been tested in various clinics. The results from this project show that the new digital service (including online consultations, digital information films, and games) is appropriate to use to prevent dental treatment anxiety and treat dental anxiety. By using these digital tools, the dental health service can deliver services in new ways, in a more cost-effective way. The children and parents report that the new tools were perceived as valuable, efficient, user-friendly and adapted to their needs. The project owner and the partners will pass on the insights and results from the project to further work and implementation.

I dette innovasjonsprosjekter er det utviklet et digitalt konsept bestående av digitale informasjonsfilmer, digitale konsultasjoner mellom tannhelsepersonell og barn/foresatte, samt et digitalt spill. Resultatene fra prosjektet viser at ved bruk av verktøyene som prosjektet har utviklet så rapporterer barn og foresatte bedre brukeropplevelser i tannhelsetjenesten, barna har større gjennomføringsevne i tannbehandling, og hvis tjenesten fortsetter å benytte verktøyene som er utviklet så er kan det potensielt føre til bedre psykisk helse, oral helse og livskvalitet blant barna. Siden dette har vært en eksplorativt prosjekt, så kan vi ikke med sikkerhet si entydig effektene av tiltakene. Det har vært kompetanseutvikling i tjenesten basert på at tannhelsepersonell-og miljøet har vært co-designere og aktivt involverte i prosjektet, og blitt mer bevisst mulighetsrommet og potensialet ved bruk av nye metoder og digitale verktøy for kommunikasjon og samspill med barn og foresatte i tannhelsetjenesten. Den offentlige tannhelsetjenesten har fått erfaring med å bruke digitale verktøy som de tidligere ikke har benyttet. Ut i fra resultatene i dette prosjektet så er det kostnadseffektivt å gjennomføre digitale konsultasjoner sammenlignet med oppmøtebaserte konsultasjoner, og potensialet for økt effektivitet og kvalitet er tilstede ved økt bruk og skalering. Innholdet i de digitale konsultasjonene har blant annet omfattet relasjonsbygging, etablere tillit, tilvenning og informasjonsutveksling. Redusert tidsbruk kan føre til en bedre arbeidshverdag for de ansatte, eller at man kan bruke spart tid til å kunne gjennomføre flere pasientbehandlinger. Ut i fra erfaringene i prosjektet så innebærer det økt kvalitet på tjenesten. For samfunnet så har det gevinster i form av redusert miljøavtrykk (redusert kjørelengde-og tid for barn og foresatte), det kan føre til redusert bruk av forbruksmateriell på klinikken, og det vil trolig være mer kostnadseffektivt på sikt med tanke på at barn kan få bedre opplevelser og forebygge tannbehandlingsangst.

Det overordnede målet for dette innovasjonsprosjektet er å utvikle en ny digital tjeneste innen tannbehandling for barn og unge. Målgruppen er barn og ungdom som er i risiko for eller som har utviklet tannbehandlingsangst, deres foresatte, og deres tjenestetilbydere. Målet med tjenesten er å tilby evidensbaserte metoder for forebygging og behandling av tannbehandlingsangst i offentlig tannhelsetjeneste, og sikre en kunnskapsbasert tannhelsetjeneste. Bruk av digitale verktøy ved behandling av barn og ungdom med tannbehandlingsangst er lite utforsket internasjonalt, og er ikke blitt utforsket i Norge. For realisering av prosjektets hovedmål og delmål er det nødvendig med praksisnær forskning, og prosjektet vil følge en brukersentrert designprosess der barn, foresatte, tannhelsepersonell, teknologer, psykologer og forskere sammen skaper nye løsninger som tjenesten skal bestå av. Pasienters erfaringer skal anerkjennes og bidra til å skape praksisrelevant kunnskap. I tannhelseforskning er det liten tradisjon for brukermedvirkning. Barn er tidligere blitt involvert i teknologiutvikligsprosesser innen andre domener, der studier viser at dette har uvurderlig bidrag ifh til brukeraksept og nytteverdi av løsning. Innen tannhelse er det ikke gjennomført brukersentrerte prosjekt med barn, og det etterlyses mer forskning på dette feltet innen barnetannhelse. Dette prosjektet vil være et særskilt bidrag. Utvikling av den nye digitale tjenesten har et betydelig verdiskapningspotensial for pasienter, tannhelsetjenesten og for samfunnet for øvrig. Innovasjonen vil føre til økt kvalitet, effektivitet og bedre brukeropplevelser i tannhelsetjenesten, for alle barn - uavhengig av geografi og sosioøkonomisk status. En barnetilpasset tjeneste vil understøtte kommunikasjon på flere nivå, og gi bedre tannhelsetjenester til barn og familier som ikke behersker norsk språk så godt. Tjenesten kan oversettes og implementeres i andre land, og har et internasjonalt verdiskapningspotensiale.

Funding scheme:

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester