Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Frihet i Kitty Kiellands kunst og tekster

Alternative title: Liberty in the Art and Literature by Kitty Kielland

Awarded: NOK 1.7 mill.

Can Kitty L. Kielland's (1843-1914) art be understood as an expression of liberation? Kielland was first and foremost a landscape painter, but she also painted portraits. She has played an important role not only as an artist, but also as an active writer of articles and short stories regarding gender, ethics, and art. Kielland was canonized in her own contemporary time as a visual artist and has ever since been written about in the art historical canon. Yet still, there are no academic dissertations on her art. Her paintings and her texts have largely been looked at as two separate entities. This project seeks to challenge the idea that art and text are as separate as previously suggested. I want to give a more holistic understanding of Kielland's contributions to our art and cultural history by examining paintings and texts in context with each other, and I will do this based on theories regarding liberation. To achieve this goal, the project has set the following targets: 1) The individual's perception of freedom will be analysed in the context of landscape. Kielland?s paintings of open non-cultivated landscapes will be looked at in relation to a short story about a woman?s rejection of a marriage proposal and a nonfiction text about Jæren. 2) Kielland's view on freedom of speech and the distribution of freedom and responsibility between genders will be examined. Four ?friend portraits? will be analysed in relation to a short story and a nonfiction text regarding gender. 3) Kielland defended the freedom of the arts, while at the same time she viewed it as a means of national liberation. Can art be free, yet play such a role? This will be discussed with Kiellands participation in, and texts about, the Norwegian department at the World?s Fair in Paris 1889.

-

Det finnes ingen akademisk avhandling om Kitty Kiellands kunst til tross for at hun ble kanonisert i sin samtid. Hennes malerier og tekster er fremstilt som to rimelig atskilte størrelser. Dette prosjektet ønsker å utfordre tanken om at kunst og tekst er så atskilt som tidligere antydet. Jeg ønsker å nyskrive kunsthistorien i tråd med Griselda Pollocks strategi «differencing the canon». Med utgangspunkt i teorier rundt frihet og emansipasjon vil jeg utvikle metodeverktøy for å kunne analysere samspillet mellom tekst og bilde og metoder for å studere aktør-nettverk-relasjoner. Dette arbeidet vil være utfordrende da det ikke er gitt hvordan teori- og metodebiten kan løses på en best mulig måte. Her vil et kompetent forskningsmiljø ved UiO være avgjørende. Målet er å gi en mer helhetlig forståelse av Kiellands bidrag til kunst- og kulturhistorien. Hennes nyanserte syn på fordeling av frihet og ansvar mellom kjønnene møtte motstand internt i kvinnebevegelsen. Hvorfor hun virket for radikal for de konservative, og for konservativ for de radikale, vil undersøkes nærmere. Videre vil hennes tanker om natur, frihet og demokrati drøftes og aktualiseres. MUST er et konsolidert museum og vil nyte godt av en tverrfaglig tilnærming, som vil bidra til ny kunnskap om museets kjerneområder. MUST formidler også byhistorie der Alexander Kielland utgjør et tyngdepunkt. Et delmål i avhandlingen er å bringe frem mer kunnskap om samarbeidet mellom søskenparet Kitty og Alexander Kielland, som var aktivt rundt 1880, altså tidlig i begges karrierer. En hypotese er at de påvirket og inspirerte hverandre i større grad enn tidligere antatt, ikke minst gjennom felles interesse for den engelske filosofen John Stuart Mill og hans tanker om frihet og kjønn. Jeg vil belyse hvordan Mills tenkning påvirket det skandinaviske miljøet i det moderne gjennombruddet, bl.a. ved å se på George Brandes oversettelse av Mill og kontakt med Kielland-familien spesielt og det norske kunstmiljøet generelt.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources