Back to search

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

pARTiciPED. Empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegian Schools

Alternative title: pARTiciPED: Styrking av lærerstudenter i tverrsektorielle samarbeid med Den kulturelle Skolesekken i norske skoler.

Awarded: NOK 10.1 mill.

External providers of learning experiences increasingly seek and gain access to schools. These activities, organized by partners such as The Technological Schoolbag, Young Entrepreneurship and The Cultural Schoolbag, takes time from curricular activities already planned for by teachers in schools. Teachers often feel that the activities are valuable in themselves but becomes something ?extra? and with unclear learning outcomes. It is therefore important that future teachers are empowered to become equal stakeholders in the cooperation with external providers of learning experiences, to make sure that the learning activities provided, contribute to the school?s curricular activities. The pARTiciPED project, led by Østfold University College, focuses on the largest cross sectorial partnership with schools in Norway to date, The Cultural Schoolbag (TCS), which received NOK 285 million in government funding in 2019. The project will develop new and innovative methods in teacher education practicum, by exploring how the cooperation between TCS actors and future teachers can be facilitated for in such a way that TCS activities become integrated with everyday learning activities in schools. In this, we will seek to give future teachers an understanding of their role min TCS and experience with making their voice heard in planning and implementing TCS activities. The project will set up multiple TCS laboratories where pupils, teachers, student teachers, artists, historians, intermediaries, teacher educators and school leaders, will be invited to participate. Through several targeted and participatory development processes with different themes using different forms of expression, pARTiciPED will provide good examples, methods, tools and techniques supporting more mutual and transformative collaborations in TCS. The methodology in the project is drawn from action research and is rooted in methods developed within participatory design.

FoU-prosjektet har ført til flere konkrete endringer i lærerutdanningen. Det har blitt opprettet nye emner som fokuserer på DKS. Et eksempel er det obligatoriske kurset «Tverrsektorielt samarbeid i skolen», opprettet i 2021 på grunnskolelærerutdanningen 1.–7 og 5.–10 ved HiØ. Emnet utgjør 60 timer, hvorav 35 timer er dedikert til DKS. Ved UiA er DKS innlemmet som en obligatorisk del av grunnskolelærerutdanningen 1.–7 og 5.–10. Alle studentene på sitt 3. år får informasjon om DKS, deltar i to DKS prosjekter, og reflekterer over deltakelsen og betydningen av kunst generelt og DKS spesielt. I utviklingen av kurs/emner har det blitt benyttet innovative metoder fra designfeltet som har involvert relevante aktører, inkludert lærerstudenter, lærerutdannere, kunstnere, kunstutdanner, kulturarbeidere, designere og lærere. Et eksempel på en metode som ble utviklet i pARTiciPED, er Koreopattern, som er en ny multimodal metode med forankring i prinsippene for participatory design. Et annet eksempel er Design-kort metodikk, som ble brukt i prosjektet for å fremme kreativitet, idégenerering og samarbeid blant deltakerne i designgruppen. I selve gjennomføringen av emner/kurs og i praksis, fikk lærerstudentene utforske ulike kunstpedagogiske metoder, deriblant KROM (kropp i rom), utviklet av Rom for dans. pARTiciPED har også bidratt til økt kompetanse og dypere forståelse for deltakerne i prosjektet, både innenfor kunstneriske og pedagogiske prosesser, samt hvordan disse kan integreres i lærerutdanning og skole. pARTiciPED har dermed bidratt til å øke bevisstheten om DKS ’s potensiale som læringsarena. Gjennom pARTiciPEDs tre laboratorier har lærerstudenter fått praktisk erfaring med å delta i DKS-prosjekter, samt utvikle og gjennomføre DKS prosjekter. Et eksempel er at lærerstudenter fikk sette ut i livet et kulturarvprosjekt ved hjelp av seriøse spill for ungdomsskoleelever, sammen med museumspedagoger, designere, lærere og lærerutdannere. Ved å utdanne lærere som er mer kompetente i DKS, kan det på sikt bidra til at DKS-opplevelser blir mer bedre integrert i skolehverdagen. pARTiciPED har videre bidratt til å sette DKS høyere på den politiske dagsordenen blant annet gjennom undersøkelser av hvordan relevansbegrepet brukes i DKS, og utforskning av nye modeller for samarbeid mellom utdanningsfeltet og kulturfeltet. Gjennom konferanser, seminarer og publikasjoner har prosjektet spredt kunnskap om disse temaene til et bredere publikum, inkludert beslutningstakere i utdannings- og kultursektoren. pARTiciPED-prosjektet representerer et betydelig potensial for Kulturtanken, som har det nasjonale ansvaret for DKS, til å videreutvikle og styrke programmet. For å realisere dette potensialet er det viktig at Kulturtanken aktivt bruker prosjektets resultater og erfaringer i sitt arbeid. Prosjektet har dermed potensiale til å påvirke utdanningspolitikken og føre til at det settes av mer ressurser til DKS og til utdanning av lærere.

Partnering art, culture and pedagogy (pARTiciPED) will develop innovative methods for teacher education to give student teachers the skills and experiences they need to participate as equal partners in cross-sectorial collaborations (CSC) in Norwegian schools. CSCs are common in the Norwegian educational sector. The Cultural Schoolbag (TCS) is the most comprehensive to date, a Norwegian cultural programme securing all schools visits by professional artists and cultural workers. TCS aims to 1) give access to a wide range of cultural expressions so pupils can become acquainted with and 2) understand culture in all its forms; and 3) to become a fully integrated element of how schools achieve curricular goals (St.meld. 8, 2007/8). Studies have documented success when it comes to the first two objectives, but shortcomings when it comes to the third. A key factor explaining this is weak collaboration between cultural workers and teachers. Teachers lack expertise and confidence in preparing, participating in and following up activities, with few opportunities to acquire the skills required of them. Within the framework of pedagogical action research, pARTiciPED will through 3 work packages (WP2-4) with TCR cases organized as specific laboratories, contextualise and operationalize opportunities CSC provide for the development of transformational mutuality among its partners. In WP5, a 'third space' will be established to discuss, explore and calibrate understandings, interpretations and operationalisations from WP2-4, and be the basis for theory development, itself informed by ethnographic studies. PARTiciPED will develop a theoretical framework to understand conditions for deep participation and transformational mutuality in CSC, as part of TCS in Norwegian schools. It will develop new methods for TCS-meetings, and for empowering teachers when collaborating with artists and cultural workers to provide learning opportunities and new experiences for pupils.

Publications from Cristin

No publications found

Funding scheme:

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren