Back to search

FORNY20-FORNY2020

Kompetanseheving kommunikasjon hos norske kommersialiseringsaktører

Alternative title: Enhancement of communication in Norwegian technology transfer offices

Awarded: NOK 2.6 mill.

Norwegian Technology Transfer Offices (TTo/KA) are experiencing an increasing need for communication as an important strategic tool. Nevertheless, the communication work within the offices are still characterised by a lack of knowledge,- and limited resources. Tasks are often solved ad hoc and it is difficult to systematise and standardise the communication work for each KA. Furthermore, having many fragmented target groups also complicate the picture. Each target group has different communication needs and it is demanding to follow up . This leaves us with the questiones: Do we succeed with the communication work as it is done today? How can we make sure we succeed the communication work? Based on insight about the different target groups, this project will develop frameworks and smart tools that will create value for the KA regardless of the communication resources of the individual KA. Only then can we work smart and prioritise properly, and be able to measure our communication work.

Obs - KA er nå TTO. Ref vedlagt rapport.

Kommunikasjonsarbeidet i norske KAer er i ferd med å profesjonaliseres. Bevisstheten rundt kommunikasjon som et viktig strategisk verktøy for KAer og våre prosjekter er større en noen gang. Dette er viktig for at vi skal nå frem med våre budskap til alle våre ulike målgrupper og at vi sikrer god prosjektfremdrift. Likevel preges fortsatt kommunikasjonsarbeidet av at man har lite ressurser og begrensede midler. Oppgaver løses ofte ad hoc og det er vanskelig å systematisere og standardisere kommunikasjonsarbeidet for den enkelte KA. KAenes mange og fragmenterte målgrupper kompliserer også bildet. Disse har svært ulike kommunikasjonsbehov og det er krevende å følge opp og ivareta dette for organisasjoner med mindre ressurser. Og det store spørsmålet er: Treffer vi med kommunikasjonsarbeidet slik det gjøres i dag? Situasjonen som beskrives over er lite formålstjenlig for KAene. Vi mener derfor at det er svært mye å hente på å utarbeide rammeverk og smarte verktøy som skaper verdi uavhengig av kommunikasjonsressursene hos den enkelte KA. Skal vi lykkes med dette er det viktig at vi har overordnet innsikt om våre målgrupper. Vi må vite hva de vil ha og hvordan vi kan treffe dem. Bare da kan vi jobbe smart og prioritere riktig. I de ulike prosjektene vi jobber med er det svært viktig å ta vare på de ulike interessentene. Kommunikasjon i prosjektene vi jobber med handler ikke bare om oppmerksomhet i media eller kanalvalg. Det handler om å gjøre strategisk kloke valg. Det er igjen svært viktig å kartlegge de ulike interessene i et prosjekt og sørge for at alle interessenter er ivaretatt underveis. Tydelige kommuniserte forventninger er viktig for å hindre friksjon og sørge for at prosjektene har fart i lengderetningen.

Funding scheme:

FORNY20-FORNY2020