Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av ny trålkonfigurasjon

Alternative title: Development of new trawl configuration

Awarded: NOK 6.8 mill.

Project Number:

309535

Project Period:

2020 - 2024

Organisation:

Location:

The overall idea is to develop and test a new towing configuration for trawling, in which to better distribute the tow force. This means that a significant part of the towing force is absorbed in several cables. These cables can reduce the force to the two traditional main wires to the trawl doors, and allow reduction of size of trawl doors. The idea should result in reduced use of energy, and increased catch efficiency. The use of smaller trawl doors and more direct control of the bottom gear should give less impact on the sea floor. New trawl nets adapted to the concept will be developed. Participants in the project is Nordnes AS, Selstad AS and SINTEF Ocean. Present results, after development of model design and model testing in flume tank show that hypothesis of increased width of net opening and reduced energy use in towing, is obtained in tank test.

Den overordnede idéen er å utvikle og teste en ny tauekonfigurasjon for trål der man fordeler tauekreftene på en bedre måte. Det vil si at man opptar en vesentlig del av tauekreftene i flere kabler (eventuelt også kombinert sondekabel). Kablene avlaster de to tradisjonelle hovedwirene til tråldørene. Dette reduserer behovet for spredekrefter og man greier seg med mindre tråldører for en gitt ønsket trålbredde. Tråldørenes bidrag til totalmotstanden reduseres tilsvarende. Videre kan man enklere styre og tilpasse bredde/høyde-forholdet på trålåpningen, og trålens geometri generelt, i forhold til den aktuelle målarten, forekomsten og eventuell bifangst. I tillegg vil bunngearet få en flatere form enn en tradisjonelt, noe som i seg selv kan innebære en økt fangsteffektivitet. Idéen innebærer dermed en direkte reduksjon av tauemotstand knyttet til mindre dørareal pr. m2 fangstareal, og indirekte økt fangsteffektivitet knyttet til mer optimal geometri på not og bunngear. Bruk av mindre tråldører og mer direkte kontroll av bunngear gir mindre bunn-påvirkning. Totalt sett vil konseptet medføre bedre energieffektivitet, lønnsomhet og miljøprofil. Det skal utvikles nye trålnøter tilpasset konseptet. Prosjektet er en videreføring fra forprosjektet "Ny tauekonfigurasjon for trål" i 2012 (MAROFF prosjektnr. 220350/O70). I prosjektet skal konseptet utvikles og testes, og effektene skal dokumenteres. I prosjektet deltar Nordnes AS som skal installere og teste konseptet i full skala på tråler, Selstad AS som skal utvikle notdesign, og SINTEF Ocean som skal teste konsept og dokumentere effekter i tankskala og i fullskala.

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2