Back to search

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Innovativ festivalpakketering Inferno Metal Festival og Beyond the Gates

Alternative title: Innovative festival packages Inferno Metal Festival and Beyond the Gates

Awarded: NOK 13.8 mill.

Project Number:

309546

Project Period:

2020 - 2024

Funding received from:

Location:

Subject Fields:

Inferno Metal Festival has been, and is the key place to be for metal fans from around the world for more than 20 years. Every Easter, metal fans from over 50 countries flock to Oslo to celebrate metal music and the social unity that this unique festival builds. Norway is a Mecca for fans of extreme metal / Black Metal and for this project Inferno has teamed up with Beyond the Gates festival in Bergen. Both festivals have seen that the audience is interested in experiencing more than the music. Both festivals take place during off-peak periods in the tourism sector. This means that the festivals are attractive partners for surrounding tourism and cultural businesses. Norway has a strong position in Black Metal, and the music style is often based on Norwegian history, culture and nature. This provides a good basis for offering the audience more experiences from Norway, beyond the music. The project is developing prototypes used by the festivals and businesses and institutions that provide associated events, services and experiences. The project will strengthen the festivals and the surrounding suppliers. This will contribute to more robust festivals and a strengthened tourism industry in Oslo, Bergen and Norway in general. The project is thus in accordance with the guidelines laid down in the Government's strategy for culture and tourism, which states that culture combined with tourism can contribute to greater activity, more culture, better business development and more year-round workplaces across the country. Norwegian Tourism Partners is a partner in the project and makes sure that the knowledge developed in this project will spread to large parts of the Norwegian tourism industry. It is emphasized that the project can inspire other institutions to further develop their businesses. A scalable technical solution that simplifies the sales process related to the festivals are also in the making. The years 2020 and 2021 has been marked by Corona and subsequent (partial) closure of the international culture and tourism industry. Corona was taken into account when entering into a final contract with the Research Council in April 2020. This means that the project is currently running as planned. Surveys have been conducted among the public based on historical data from the two festivals. The answers that have come in are interesting, among other things, the guests at Beyond The Gates stay in Bergen, a good deal longer than an average international visitor to the city. This information provides a good basis for further work in the project.

Inferno Metal Festival i Oslo er i verdensklasse innen black metal og er utsolgt i festivalperioden (fire dager i påsken). I 2019 solgte festivalen 58% av festivalpassene og 26% av dagspassene er til utenlandske deltakere fra 55 land. Av de norske deltakerne er flere tilreisende. I tillegg til festivalbillettene utgjør salg av overnatting og aktiviteter en betydelig inntektskilde. Gjennom samarbeid med festivalhotell ble det i 2019 solgt romdøgn til en bruttoverdi på omlag 3 MNOK. Festivalen fungerer som inndrager og "reason to go" for tilreisende fra hele verden. I tillegg til deltakelse på festivalen har de behov for overnatting, servering, transport og aktiviteter under festivalperioden. Videre ønsker mange å forlenge reisen for å oppleve mer av Oslo og andre destinasjoner i Norge. I dag er det ingen som tilbyr integrerte pakker utover "minimumsbehovet" til festivaldeltakerne. Beyond the Gates i Bergen har svært lignende karakteristika som Inferno når det gjelder besøkende, og ønsker også å ta i bruk mer av regionens opplevelser, arrangement og tjenester i forbindelse med festivalen (fire dager i slutten av august). Festivalene ser verdiskapingsmuligheter ved å tilrettelegge større deler av reisen for kundene. Tidligere forskning (Reisepol) viser at utenlandske tilreisende oftere velger pakketerte og tilrettelagte reiser. Dette prosjektet vil derfor bidra til å øke attraksjonen til festivalene og gi mulighet for utvidelse av samlet kapasitet og/eller høyere priser. I samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge og Norsk Reiseliv skal prosjektet belyse hvordan festivalene kan øke sin verdiskaping ved (1) å koble på flere opplevelser, arrangement og tjenester før, under og etter festivalen, samt (2) utvikle og utnytte utradisjonelle profileringskanaler for salg av festival-baserte reiser. Videre vil prosjektet sammen med teknisk kompetanse utvikle en plattform som kan skaleres til en tjeneste for andre festivaler og arrangementer i Norge og utlandet.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena