Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv)

Alternative title: Immersive Learning across School and Community (ILASC)

Awarded: NOK 5.3 mill.

The project will develop cross-disciplinary learning activities where new immersive technologies for visualization are used to facilitate deeper and more engaging learning for all students. Education should support students in developing problem solving skills to address complex challenges in their own lives and in society more generally. Educational systems across the world are changing to adapt to massive global changes across society. In Norway we believe there are three aspects of education that require innovation in order to become more future-oriented and relevant for young people. These include cross-disciplinarity, the adaptation to new immersive technologies, and strengthening connections between school and everyday life. Crossdisplinary topics have emerged as important in the current national curricular reform. New immersive technologies including virtual and augmented reality are becoming cheaper and more accessible also outside of professional contexts. There is a need to produce knowledge on how such technologies can be used to support learning in classrooms. Finally, crossing boundaries between school and everyday life can potentially create more engaging, motivating and relevant learning experiences. Having said that, there is a growing need to establish practices and learning designs that harness the power of immersive technologies. This is important in order to gain knowledge and experience with social and technological innovations in education. The project will develop two innovations. First, we will develop a multidisciplinary learning design on the topics of public health and well-being that integrates visualization technologies. Second, we will produce concepts and models for using immersive technologies for learning that can inspire innovation locally and nationally. To realize these innovations we will apply design-based methods that require close collaborations between researchers, teachers, students and community partners.

Skolen befinner seg i en brytningstid. I en verden med raske miljømessige og sosio-økonomiske endringer, er det behov for en befolkning som kan bruke kunnskap til å løse utfordringer både lokalt og globalt. Skolen må (ut)danne elever som er i stand til å møte disse utfordringene som er sektorovergripende og krever tverrfaglige løsninger. Tverrfaglige tema som folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling har fått en helt sentral plass i fagfornyelsen, og de representerer utdanningssystemets ambisjon om å adressere disse problemene (NOU: 2015:8). Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv) vil utvikle tverrfaglige undervisningsopplegg hvor nye digitale teknologier som virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) kan gi mer engasjerende, relevant og dybdeorientert læring for elevene samt bidra til deres kritiske tenkning. DigiLiv vil produsere to innovasjoner, nærmere bestemt et tverrfaglig læringsdesign innen tema folkehelse og livsmestring hvor VR og AR spiller en sentral rolle som læringsressurser, og konsepter og modeller for bruk av immersive teknologier som skal formidles til andre skoler lokalt og nasjonalt. I prosjektet vil vi utnytte og bygge på de mulighetene som AR og VR gir for å skape innovative og praksisnære læringsmiljøer for elevene hvor de gis muligheten til å erfare abstrakt kunnskap knyttet til folkehelse og livsmestring. For å realisere disse innovasjonene vil vi bruke designbaserte metoder som innebærer et tett samarbeid mellom forskere, lærere og elever. Følgende problemsstillinger er sentrale i prosjektet: 1) Hvordan kan digitale teknologier som AR og VR støtte elevenes dybdelæring? 2) Hvordan kan vi utvikle tverrfaglige undervisningsopplegg innen folkehelse og livsmestring? 3) Hva er sammenhengen mellom sentrale trekk ved læringsdesignet og elevenes læringsutbytte?

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren