Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Smart Condition Monitoring: Automatiserte tilstand og overvåkings systemer for maritime autonome roboter.

Alternative title: Smart Condition Monitoring: Automated condition and monitoring systems for maritime autonomous robots.

Awarded: NOK 9.0 mill.

Norway has a strong and important industrial history as a supplier of goods and services to a global maritime market. Norwegian knowledge-based enterprises have historically had a significant competitiveness and growth potential towards advanced and innovative products. An example of products is underwater acoustic sensors and underwater robotics for navigation and mapping of the sea bed, where we, Kongsberg Discovery have made a position with our product as a world leader in the high-end markets. To secure the long-term competitiveness of Norwegian suppliers of knowledge-based and high-tech products it is crucial to optimize operations with smart proactive maintenance systems for autonomous underwater and water surface vehicles. The background for this project is that we Kongsberg Discovery are a key partner in the development of an underwater robot operating on a ship. The robots will operate both over and below the water hull surface, but mainly below the water surface. Initially, the robot will be remotely operated manually by a pilot, but in the long term, the robot will operate autonomously. As a part of the development project, we want to implement a complete condition monitoring system (Smart Condition Monitoring SCM) which is important for reliable operations and also operates cost-effectively. The technology developed for this specific project can also be reused and implemented in other autonomous systems.

Skipsfarten er en av transportaktørene som slipper ut CO2. HullSkater prosjektet har jobbet frem et produkt konsept for proaktiv rengjøring av skip. Hvis man kan opprettholde et rent skrog under vannlinjen så vil vannmotstanden for skipet reduseres og dermed drivstoff forbruket også bli redusert i et område fra 5 til 25 %. I forbindelse med denne vaskeroboten introduksjonen så kan det på sikt være mulig å se på malingssystemer som inneholder mindre biocider. Vaskeroboten (HullSkater) blir installert på hvert enkelt fartøy og kan opereres når det passer skipets operasjon og som gjør at undervannsskroget kan vaskes ofte for å holde skroget rent. I tillegg til at dette systemet vil redusere CO2 utslippet så vil også et rent skipsskrog unngå å spre uønskede biomasse arter fra et verdenskontinent til et annet. For kunden vil de oppleve at drivstoff kostnadene vil bli redusert i et område fra 5 til 25 % og de vil etter hver ferdigstilt vaskeoppdrag få en dokumentert rapport på at skroget er rent og som kan brukes i forbindelse med havnemyndigheter som krever at de kommer med et rent skrog. Dette systemet vil demed bidra til å holde skipet oppdatert med tanke på IMO sin CII krav og også redusere EU skatt i forbindelse med CO2 utslipp. Produktet er klar for lansering i første halvår av 2024.

Norge har en sterk og viktig industritradisjon som leverandør av varer og tjenester til et globalt maritimt marked. Spesielt har norske kunnskapsbaserte bedrifter hatt betydelig konkurransekraft og vekstpotensial knyttet til avanserte og innovative produkter. Et eksempel på slike produkter er undervannsakustikk sensorer og undervanns robotikk for navigasjon og kartlegging i havrommet, der vi – Kongsberg Maritime Sensors & Robotics i Horten (heretter: KMS) – har posisjonert oss som verdensledende i premiumsegmentene av våre markeder. For å sikre den langsiktige konkurranseevnen til norske leverandører av kunnskaps-intensive, høyteknologiske produkter er det bl. a. kritisk at vi optimaliserer operasjonen med smarte proaktive vedlikehold systemer for autonome undervanns og overflate opererte fartøyer. Bakgrunnen for prosjektet er at vi (KMS) er med i utviklingen av en undervannsrobot som skal operere på skipsoverflater. Disse robotene skal operere både over og under vann, men vil i hovedsak operere under vann. I første omgang skal roboten styres manuelt, mens på sikt skal den bli autonom. Som en del av produktet ønsker man å implementere en komplett tilstandsovervåking (Smart Condition Monitoring-SMC) som vil være viktig for driftssikkerheten. Teknologien som utvikles kan på sikt også implemeteres i andre autonome systemer.

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2