Back to search

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

EMBLA - Effektiv og miljøvennlige bilfergealternativ

Alternative title: EMBLA - Efficient and environmentally friendly car ferry alternative

Awarded: NOK 7.4 mill.

EMBLA is looking at the possibilities of developing a concept that we call "ferry for bridge" either as a permanent solution or a temporary solution pending the finding of the right bridge technologies adapted to the individual fjord crossing. The project is also looking at alternatives to today's ferry quays and is considering a concept around floats where you become less dependent on high tide / low tide where the ferry quay always maintains the same level as the ferry +/- up to 1 meter depending on load. Such a solution will simplify the actual mooring and docking process as well as probably standardize a simpler charging solution in combination with battery replacement.

Visjonen i dette prosjektet er å etablere en tjeneste og produkt som reduserer samfunnskostnadene med persontransport i kombinasjon med regularitet, bruk miljøvennlig grønn energi og logistikkutfordringene med trafikkflyten over fjordkryssingene på en mest mulig effektiv måte for leverandør av tjeneste (fergeselskapene) og kundene der man har en miks av alle typer kjøretøy som individuelt må tilpasses til trafikkmønsteret. Man registrerer at samfunnsdiskusjonene har stort fokus på kostnader knytt til etableringen av store Bru- og Tunell samband ikke minst rundt Fergefri E39, i Rapporten «Teknologi for bærekraftig bevegelsesfrihet og mobilitet» fra Ekspertutvalget som er oppnevnt av Regjeringen for å komme med innspill til NTP. Man ser her at det vil bli fokus på alternative fjordkryssinger hvor man tenker seg økt bruk av selvkjørende transport – automatisering/autonomi i kombinasjon med grønn energi som elektriske ferger går mer og mer over til gjennom kravspesifikasjon i nye kontrakter til leverandørene av fergetjenester etc. I den sammenheng vil vi oppnå nye og forbedrede tjenester/produkter som vil representere høy innovasjonsgrad på mange områder i verditjenesten: - Fartøydesign for å ivareta regelverket og at innovasjonen er med på å endre regelverket for denne typen fartøy og fartøydrift uten dagens nødvendige sikkerhetsbemanning - Ny og optimal skrogutforming, hydrodynamisk optimalisert utforming av skrog og propulsjon system - Driftsoperasjonen til fartøyet gjennom utvikling av ny forretningsplan for leverandøren/rederiet tilpasset en verden med autonome- og mannskapsløse fartøy. - Overvåkning og sikker transport med samhandling til kontrollsenter på land - Service senter for support, drift og vedlikehold av alle ferger i regionen - Evakuering og redning et konsept som ivaretar sikkerheten under alle forhold

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2