Back to search

NAERINGSPH-Nærings-phd

Samhandling i komplekse forretningsmessige økosystem med fokus på fremtidens energisystem.

Alternative title: Collaboration, co-operation and interaction in complex business ecosystems with a emphasis on the energy system of the future.

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Number:

310484

Application Type:

Project Period:

2019 - 2024

Funding received from:

Location:

The project will provide an in-depth understanding of approaches that promote cross-collaboration. The plan is to also test out a subset of these approaches in practice. Also, the project will build competence on such approaches in Statnett, and establish key academic relationships in this field. It is assumed that the power industry is transforming, with challenges having huge impacts across sectors, industries and enterprises. Some claim we are on the verge of a digital revolution, and point to the importance of leadership to exploit the potential in information technology. Statnett must become even more customer-oriented. It is further assumed that collaboration between key stakeholders such as legislators, system operators, producers and distributors must be strengthened. In the future energy system, other new stakeholders might enter into this joint ecosystem of collaboration. It is also assumed that already today, system operators like Statnett already have complex tasks requiring extensive collaboration and interaction. This complexity might give rise to challenges related to interdependence/independence, external synergies, efficiency and control. Given the increased rate of change in Statnett's surroundings, this kind of challenges might multiply or grow moving forward. Another assumption can be that these kinds of challenges can not be solved within a single organization, or at a single level within a company. To get actionable results, collaboration across both internal and external organizational boundaries is key. This will most likely also include interaction and collaboration with stakeholders from other sectors such as the transportation industry and other energy producers. Based on this line of reasoning one can assume that Statnett and the other stakeholders must find ways to collaborate to reach common goals, such as achieving climate targets through the reduction of CO2 emissions. The initial phase of the project aims to address the following questions: - Are there collaboration challenges as seen from the perspective of key stakeholders? - If there are challenges, what are they and what are their causes? The project will then investigate what can be done to mitigate such challenges.

Statnetts konsernstrategi tegner et bilde av en kraftbransje i stor endring og med utfordringer som er sektor-, bransje- og virksomhetsovergripende. I følge Digital21 står samfunnet ovenfor en digital revolusjon. Det pekes på at 70 % av utfordringene knyttet til å utnytte potensialet i digitalisering dreier seg om ledelse. Statnett må bli enda mer kundeorientert, og samhandlingen må styrkes mellom nettselskap, systemoperatører, produsenter, distributører og potensielt nye interessenter. Statnett skal sørge for koordinering i planlegging og samfunnsøkonomisk effektiv drift av anlegg og utøve rollen som systemansvarlig for det norske kraftsystemet. Systemoperatører som Statnett har allerede i dag spesielt komplekse samhandlings-oppgaver. Når Statnett i tillegg skal samhandle med aktører fra andre sektorer som f.eks. transportnæring eller øvrige energiprodusenter, er det viktig å ha en felles forretningsmessig forståelse av hva aktørene ønsker å oppnå, kapabilitets-situasjonen til Statnett i lys av dette, og hvilke rolle ulike enheter har i forhold til det å skape verdi for Statnett og samfunnet. Det er også betydelige samhandlingsutfordringer knyttet til digitalisering og utnyttelse av potensialet i informasjonsteknologi - eksempelvis i forhold til datakvalitet, adopsjon av/mangel på felles standarder, retningslinjer og definisjoner. Gitt den økte endringstakten i Statnetts omgivelser er det sannsynlig at denne type samhandlings-utfordringer ikke vil bli mindre. Utfordringenes karakter tilsier at de vanskelig kan håndteres innenfor et selskap alene, eller på et enkelt nivå i én organisasjon. Det er nødvendig med samhandling på tvers av både interne og eksterne organisatoriske grenser, og mellom ansvarlige myndigheter og aktører. Statnett og de andre interessentene må finne måter å samhandle på som gjør det mulig å nå felles strategiske mål/ambisjoner, gitt begrensede ressurser og strukturelle forhold i et forretningsmessig økosystem preget av stor kompleksitet.

Funding scheme:

NAERINGSPH-Nærings-phd